Annons:
Etikettbehandling
Läst 2036 ggr
Schhh
1/17/17, 11:23 AM

Snabb effekt av SSRI

Okej, så min hjärna verkar gilla SSRI. Jag vet att eufori inte alltid är så bra vid början av sådan behandling, det kan väl vara tecken på att man är bipolär eller dylikt? Någon som kan klargöra? Har satt in två olika SSRI i mitt liv och båda gångerna har jag blivit helt euforisk första dagen. Även lite grann andra dagen, och sedan jämnar det ut sig. Känslan är att jag vill ut och dansa, springa, träffa människor, göra saker. Inombords vill jag nästan spricka av lycka. Det är en väldig kontrast till hur det var innan och det är väl därför jag blir förbryllad. För många tar det lång tid att uppleva effekt. Bör jag vara orolig, eller ska jag helt enkelt skatta mig lycklig att medicinen funkar så bra? Puss på er.

Annons:
Lia
1/17/17, 2:10 PM
#1

Min läkare menar att man inte kan känna effekt förrän mellan 1-4 veckor efter påbörjad behandling. Och det förstår jag, för det tar ju en stund för kroppen att hantera den nya medicinen. Så jag skulle gissa att det är lite placebo. Men det gör det såklart inte mindre bra! Var glad över att du är glad 🙂

Schhh
1/17/17, 2:55 PM
#2

Jag tror inte på att det är placebo. Fick ingen liknande effekt av venlafaxin som är ett SNRI. Dessutom sker det ju en förändring rent kemiskt tidigt, även om inte alla märker av den i humöret. Men jag har själv svårt att tro att jag får effekt så tidigt eftersom alla säger att det måste gå åtminstone en vecka. Är det en allmänläkare är jag också skeptisk till dess kunskaper, men vad vet jag?

Lia
1/17/17, 4:29 PM
#3

#2 Det var en psykiater. Om du inte tror att det är placebo, men inte heller tror att du får effekt så tidigt, vad är då din teori?

Schhh
1/17/17, 5:03 PM
#4

#3 Jag är bara allmänt skeptisk. Jag har inte läst några studier om detta, men jag vet att de kemiska processerna börjar väldigt snabbt efter intag, ofta med insättningssymptom som följd. Om jag inte minns fel så finns "eufori" med som biverkning vid vissa antidepressiva läkemedel, rätta mig om jag har fel. Jag tog min första sertralin-tablett en kväll och vaknade TIDIGT morgonen därpå med vansinnig energi. Lyckan jag kände är svår att förklara med ord. Jag grät inte på en månad efteråt - innan grät jag varje dag. Det var med andra ord en bibehållen effekt även om känslan av eufori stabiliserades. Min mamma märkte en betydande skillnad, omedelbart. På mitt nya SSRI upplever jag ungefär samma sak. Från att ha varit extremt deppig med noll energi i månader till att vilja gå ut och skotta snö eller flyga drake. Däremot uteblev den så kallade placeboeffekten vid insättning av SNRI, och någon "riktig" effekt uppkom heller inte över tid. Som du märker har jag svårt att acceptera att detta skulle vara placebo, eftersom det känns så konstigt i min hjärna (på ett bra sätt). Jag tror inte man kan utesluta att enstaka personer avviker från normen om att det tar lång tid för mediciner att få effekt. Men det kanske snarast rör sig om insättningssymptom eftersom det jämnar ut sig med tiden.

Lia
1/17/17, 5:37 PM
#5

Jag tror inte att det är forskat på tillräckligt oavsett för att exakt veta vad det är. Men jag tvivlar på att det skulle vara någon fara, så att du mår bra tror jag bara är positivt oavsett egentlig orsak :-)

Zadeira
1/18/17, 7:56 PM
#6

Jag tror det kan röra sig om insättningssymtom.

När jag påbörjade en ny omgång med Fluoxetin efter ett års uppehåll tog det tre dagar, sen mådde jag som en ny människa. Inte eufori, extrem energi, lyckorrus eller liknande men ändå så pass mycket bättre att jag själv blev förvånad över hur snabbt det hade effekt, att jag inte ville hetsäta alls och orkade göra saker och skratta igen. Efter typ en vecka och jag hade kommit upp i maxdos sjönk humöret lite igen, men blev istället stabiliserat så att jag är mycket jämnare i humöret och inte sjunker så djupt.

Annons:
Schhh
1/19/17, 5:53 AM
#7

#6 jag tror det också. Den här "euforin" har kommit och gått lite grann, men börjar nu lägga sig. Det har gått bra för mig, jag fick bli utskriven från psyk igår och är försiktigt positiv till livet. Tack för svar båda två!!

Upp till toppen
Annons: