Annons:
Etikettkänsligt
Läst 995 ggr
Calcifer
1/16/17, 7:59 PM

(X) Nära att bryta ihop, igen

Det stör mig så mycket att jag är nära att gå rakt in i väggen igen. Och den här gången pga något "ytligt". Har haft det kämpigt som fan med pengar, och pga andra viktiga saker jag varit tvungen att lägga dem på fick jag låna lite pengar av mamma för att klara mig månaden ut. Då dyker det såklart upp överraskningsräkningar från ingenstans.

Jag har mat hemma, jag handlade "smart", sist jag handlade. Men det är korv. Makaroner. Och ketchup. Exakt vad jag ätit, frukost, lunch, middag, i över en vecka. Och jag står inte ut mer. Får pengar på onsdag så är inte så långt kvar, men jag kan verkligen inte få ner mer av det där. Jag sitter redan nu och kämpar emot viljan att kräkas upp det jag tvingade ner för en timme sen, svettas fan av ansträngning för jag vill inte spy då det är det värsta jag vet.

Så nu blir det te och ingenting annat tills på onsdag morgon. Och det hjälper inte direkt mitt mående att vara spyfärdig så fort jag funderar på att äta det jag har hemma, och det gör att jag inte kan sova eller slappna av ordentligt. Och det hjälper inte det faktum att jag redan balanserar på en jäkligt skör tråd.

Behövde bara ventilera lite. Nu måste jag kräkas, fan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

  • Redigerat 12/18/20, 5:54 PM av Lia
Annons:
VildaVittra
1/16/17, 8:09 PM
#1

Jag kan koka soppa på en spik. Ta bilder på innehållet i ditt skafferi osv så ska vi nog kunna knåpa ihop något annat ska du se.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zadeira
1/16/17, 8:10 PM
#2

Du ska inte alls känna att det är något "ytligt" för det är det inte. Allt som ökar sårbarheterna är mer än skäl nog att bryta ihop. Om man inte kan uppfylla basbehoven, där näring/mat ingår så blir man så mycket mottagligare för sårbarheter och faller så mycket lättare. Visst, du har haft något att äta, men knappast så näringsrikt och framförallt inte varierat.

Du kan inte äta hos din mamma imorgon?

Jag har ätit mycket hos mina föräldrar på senare tid för att jag helt enkelt inte orkat fixa mat själv. De bjuder gärna på middag och en matlåda eller två då, oavsett om det är en dag eller flera. Jag förstår att alla inte har den möjligheten, men tänkte påminna om att det kanske är lättare att be om att få komma på en middag hos nån närstående än att låna pengar till just mat.

[krutgubben]
1/16/17, 8:12 PM
#3

Jag känner lika som dig, efter att äntligen fått ett jobb igen efter en lång sjukskrivning så blev jag bränd ännu en gång. Jag jobbade i 8 veckor innan jag fick veta min lön och jag jobbade som murare och har yrkesbevis sedan 1997, jag hade inte råd att jobba för firman gav mig en lön 3000 under kollektivavtalet så jag sa tack och hej. Nu är jag på ruta ett igen och lever på sambon tills jag får slutlönen och stämplingspengarna, det ska också sägas att jag har även slagits mot ett alkoholmissbruk. Nu ser jag inget som känns roligt längre men jag håller mig nykter iaf.

Calcifer
1/16/17, 8:17 PM
#4

#1 Havregryn. Behöver inte ta några bilder, det är vad som finns i mitt skafferi. Förutom tepåsar. I kylskåpet har jag smör och ett halvt paket havremjölk. Förutom korven och makaronerna då, men de vägrar jag att röra. Jag har ingen buljong eller några kryddor att improvisera soppa på. Inget bröd, inga grönsaker, ingenting. Och havregrynspåsen har varit öppen och halvfull i typ ett år…

Jag brukar också kunna improvisera, typ varma koppen som jag lägger extra makaroner och majs i eller nåt liknande. Men svårt att improvisera på ingenting.

#2 Jo, jag ska se om jag kan äta hos mamma i morgon, men då ska det passa ihop med när hon ska hem från stugan så att jag kan få skjuts - plus skjuts hem sen. Har inte råd med buss och nog för att jag kan gå, men det är inte lockande direkt för det är kallt ute just nu. Vet att mamma skulle låna ut om jag frågade igen, men jag känner mig redan som en dålig dotter och det är ändå bara två dagar. Eller, inte ens det. Klockan 8 onsdag morgon öppnar affären då kan jag gå dit och köpa mat. Jag har gått längre än så utan att äta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1/16/17, 8:17 PM
#5

#3 Du ska vara stolt över att du håller dig nykter, det är ju fantastiskt!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 8:25 PM
#6

Du kan göra havrekex, eftersom du inte har vetemjöl, så får du röra extra mycket så det blir som en deg samt ersätta vetemjölet med havregryn och använda smält margarin istället för olja. Jorden går inte under för att du saknar socker och bakpulver, de kan bli lite knaprigare istället för spröda. https://www.kokaihop.se/recept/sproda-havrekex

Sedan kan du göra stuvade makaroner på havremjölken. Lite variation i alla fall. 

Och varma koppen är dyr mat, ajabaja att köpa sånt som fattig. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Calcifer
1/16/17, 8:31 PM
#7

#6 Varma koppen köpte jag när jag var sjuk eftersom jag inte fick i mig nåt annat, hade en påse kvar som jag åt häromdagen. Havrekexen var en bra idé, men tyvärr fick det mig bara att må mer illa av tanken för jag gillar inte ens havregryn plus att påsen som sagt stått öppen så pass länge, jag vågar inte direkt äta dem. Stuvade makaroner är skitgott, när man inte ätit makaroner för mycket. Jag måste ha korv och ketchup till oavsett, och då blir det inte tillräckligt med variation. Men det är bara två dagar, jag klarar mig. Tur man är tjock så man har mycket att ta av. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 8:37 PM
#8

Havregryn blir inte dåligt så länge det inte gått några djur i den, då stinker det när man öppnar påsen och man brukar se en del lik bland grynen. Havre härsknar inte något vidare, det är så lite fett i spannmål överlag. Lita på tant VildaVittra nu. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/16/17, 8:48 PM
#9

#8 Okej, jag ska inspektera påsen, men är skeptisk för jag har nämligen haft ett jäkla besvär med bananflugor så skulle inte förvåna mig om de snusken tagit sig in där också…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1/16/17, 8:50 PM
#10

Och till alla, jag har fått hjälp av en underbar människa, så jag överlever. Du VV har ju koll verkar det som på det här med att verkligen få varje krona att räknas - tips? Är egentligen bara kvällsfika till ikväll och mat i morgon som behövs, frukost på onsdag kan jag äta efter att jag handlat. Men vill se till att det inte slösas, så ska kolla coops erbjudanden och mina medlemserbjudanden och se till att jag får bra värde för pengarna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 9:08 PM
#11

Mitt först tips är att du blir medlem på prepping iFokus, för det är ju inte bara foliehattprepping eller zombieapokalysprepping det handlar om, utan även saker som att alltid ha en buffert med mat hemma för ekonomiska svackor. 

Vitkål är en bra grönsak för fattiga själar, som går att variera enormt. Pizzasallad kan vem som helst slänga ihop, coleslaw om man vill ha det lite lyxigare, kålpudding för att dryga ut köttfärsen, kåldolmar så köttfärsen som blandats ut med ris inte ska falla isär, bigos om man har en bit rökt korv kvar, kanske lite stekt fläskkarré eller bacon (jag använder färsk vitkål istället för surkål), panerad vitkål stekt i smör är gudomligt gott. 

Kött är dyrt, falukorv är faktiskt ännu dyrare om man tittar på det faktiska köttinnehållet, det är mer ekonomiskt att köpa köttet rent och blanda ut det själv. Jag brukar blötlägga bönor och mixa dom till puré för att sedan blanda med lika del köttfärs, blir ungefär som sådana där frysta hamburgare i konsistensen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/16/17, 10:05 PM
#12

#11 Jag har kikat in på den sidan så har lite koll. Det är svårt när man lever på existensminimum att bygga mycket av en buffert, dock.

Blev vegetariskt eftersom det är billigare och några dagar klarar jag mig utan kött. Couscous och svampsås, samt vegetarisk tacos, då tortillabröden och tacosåsen endast kostade 5:- styck just nu. Och i dem kan man ju lägga i princip vad som helst så blev sallad, gurka, majs, rödbetor och morötter. Allt var extrapris i princip. Och jag har ju korv hemma så vill jag ha lite kött kan jag lägga det i tacosen, med den blandningen av sås och grönsaker blir det inte samma smak alls som med makaroner och ketchup. Plus att tortillabröd har jag inga problem med att bre smör på, vika ihop och doppa i te till t:ex frukost/kvällsfika. 

Nu måste jag pusta ut en stund, var jobbigt att ta sig ut.

Men tack för tipsen, ska kolla in länkarna för vitkål älskar jag och det är ju som du säger billigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 10:24 PM
#13

#12 Jag lever på under existensminimum, men så köper jag inga halvfabrikat om det inte är kort datum eller extremt extrapris på dom. Orsaken till min tomma plånbok just nu är att jag lyxade till det lite i mellandagarna för en gångs skull samt att jag glömde köpa tillräckligt med hundmat, men ska ta "spargrisen" (läs sopsäcken med pant) till mataffären imorgon. 

Du har ingen CityGross, Willys eller liknande i närheten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Calcifer
1/16/17, 10:53 PM
#14

#13 Nepp, inget sånt. Billigaste vi har är lidl, men det blir i längden ingen större skillnad. För min del är det läkarkostnader, medicin, och det som hör dit (taxi/bussresor) som förstör. Utan de kostnaderna skulle jag inte ha såna problem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 10:57 PM
#15

Du har inte försörjningsstöd från soc, utan något från FK?

Hur ställer du dig till att plocka svamp, bär och frukt? Orkar du det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/16/17, 11:02 PM
#16

#15 Japp, från FK.

Jag äter inget av det. Svamp är det champinjoner som gäller, och då köpta, länge tillagade, i såser etc. Men frukt och bär… jag äter gröna granny smith äpplen, och det är allt. Tyvärr. Det är ju också nåt som inte direkt hjälper. Jag äter väldigt få grönsaker också. Sen när jag mår som sämst orkar jag inte laga mat alls, och då blir det antingen mackor eller micromat eller så äter jag inte alls. De gånger jag t:ex storhandlar för att det ska bli billigare, och köper mycket färska saker, så hinner hälften av det gå ut och bli dåligt och måste kastas innan jag hinner äta upp det. Då blir det ju pengar ner i sjön det också, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/16/17, 11:21 PM
#17

Det finns ju sätt att smyga in svamp i mat utan att det märks så mycket. Torkar man svampen så kan man köra den i mixern till mjöl, det kan man blanda i bröddegar exempelvis, eller ha i en välkryddad köttfärssås. Du skrev svampsås tidigare och den funkar mjölet till också. 

Gillar du godis, så kan man koka mos på äpplen och bär och sedan torka till fruktläder, inget socker behöver tillsättas, Sedan rullar man ihop den och strimlar, så blir det som godisremmar. 

När jag storhandlar köper jag bara färskvaror för en vecka, dock kan ju mycket färskt frysas in som ost, mjölk osv. I övrigt satsar jag på grönsaker som håller länge, som just vitkål och gul lök. Gul lök blir inte så starkt om man snabbt lägger in den i lite ättika eller vinäger, supergott ovanpå en macka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/16/17, 11:27 PM
#18

#17 Och allt det där är jättebra om man inte har en aspergerhjärna som säger "du vet att det är lök i, du gillar inte lök, du kan inte äta det här". Gissa om min barndom var förjävligt dryg eftersom jag inte kunde som barn förklara att en del maträtter "kändes" fel att äta. Lök går inte, tomat går inte, mos och sånt som har minsta bitar i går inte (kan t:ex bara äta jordgubbssylt om jag extremt noga tar lite i taget och ser till att inte den minsta lilla bit av jordgubb hamnar på/i maten). Och att försöka tvinga mig att äta sånt som känns fel resulterar i panikångest och att jag kräks upp det igen. Jag kan liksom börja gråta hysteriskt om jag råkar köpa fel märke av t:ex potatissallad, eftersom det enbart finns EN sort jag kan köpa färdig där det inte är bitar i som gör att jag spyr upp det igen.

Önskar att det inte var så, men finns inte mycket att göra åt det. Livet skulle bli bra mycket enklare. Dessutom kan jag äta en maträtt ena dagen och älska det och nästan andas in maten. En annan dag kan jag må illa av bara tanken på det. Så jag handlar oftast inte för mer än högst 2-3 dagar i rad eftersom jag inte i förväg kan veta vilken mat som kommer kännas rätt eller fel att äta. Jag hatar det men det är som det är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/17/17, 12:57 AM
#19

#18 Men du har ingredienser som du alltid klarar? Som exempelvis köttfärs, vitkål, osv? 

Funderar på om du inte borde starta en tråd på typ kost där du listar de saker du alltid (mer eller mindre) klarar, sedan de du klarar i viss form och be om förslag på billiga rätter. 

Kan du äta fisk förresten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/17/17, 2:24 PM
#20

#19 Ja, jag ska ta tag i det när jag orkar.

Fisk, nein. xD

(Jag vet, det låter löjligt och extremt, men det där med kost har alltid strulat för mig sen jag var liten. Tyvärr.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[AnimeV4]
1/19/17, 6:41 PM
#21

Men du. Denna sidan har bra saker ibland http://www.matsmart.se/

Jag kan betala frakten åt dig.

[AnimeV4]
1/19/17, 6:59 PM
#22

550 g fiskbullar för 15 spänn http://www.matsmart.se/fiskbullar-550g

2 kg bulgur för 39 spänn http://www.matsmart.se/bulgur-1kg

265 g senap 1 spänn http://www.matsmart.se/senap-265g

400 ml svartpepparsås 5 spänn http://www.matsmart.se/svartpepparsas-400ml

Flera såser och dressingar för 10-15 spänn🙂

Calcifer
1/19/17, 7:03 PM
#23

Tack för tips, jag bokmärker och kikar in när jag har ork och tid, nu tvångstvättar jag och bäddar om och rensar i lägenheten så hinner inte fokusera ordentligt. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[AnimeV4]
1/19/17, 7:05 PM
#24

#23 Önskar lycka till med det!

Upp till toppen
Annons: