Annons:
Etikettskriva-av-mig
Läst 906 ggr
Herveaux
1/2/17, 11:19 AM

Har inte råd att vara sjuk

Fram tills årsskiftet var jag egen företagare, jag hade gjort ett riktigt toppjobb med att mura in mig i en egen liten trygg bubbla där jag kunde styra hur mycket jag var social och med vem. 
Ekonomin var i botten eftersom jag inte kunde eller orkade jobba spec mycket med företaget men som "tur" var så har jag min underbara make som petade in det som saknades när det inte gick + - 0.

När jag väl fått nog och insett att enda utvägen och möjligheten till förändring såväl som förbättring var att söka hjälp.

Jag vart sjukskriven i slutet av oktober 2016 för Depression, social och generell  ångest och utmattning.
Eftersom min ekonomi var så dålig så blir min sjukpenning nästan skrattretande, knappt 2.000kr /mån. Återigen får maken hjälpa mig med det som saknas.
(Han tjänar för bra för att jag ska kunna få tex socialbidrag eftersom dom beräknar våra inkomster/utgifter som gifta.)

Nu vid årsskiftet la jag ner företaget för jag har tvingats inse att den typen av verksamhet inte kommer fungera, risken är för stor att jag bygger upp samma bubbla och faller tillbaka i gamla mönster.

Jag ringde precis F-kassan för att meddela att jag nu är arbetslös, fick då förklarat för mig att min ersättning kommer vara densamma som när jag hade företaget.
Min man har inte hur mycket pengar som helst så nu måste han ta lån för att hjälpa mig att betala för mig.

Så fruktansvärt pinsamt och skamligt att inte kunna betala sin egen hyra (vi har varsitt boende men bor tillsammans 5 dagar/vecka, han har ett enormt behov av egentid och därför är vi inte fulltids-sambos).
Hade väl en förhoppning om att min ersättning skulle bli annorlunda nu när jag vart arbetslös, men icke.

Jag känner mig så fruktansvärt stressad av att veta att han måste ta lån för att jag inte kan jobba just nu.
Jag väntar fortfarande på att få komma till en KBT-terapeut som har tid att jobba med mig och mina problem.
Sen törs jag inte tänka på hur lång tid det kan ta innan jag hittar ett jobb som funkar för mig och mitt handikapp.

Vill tillägga att jag aldrig unnar mig eller köper saker, har inget jag kan dra ner på för att spara pengar. Vissa kanske tycker jag ska göra mig av med hunden, men det finns inte på kartan, han är en av dom få saker som ger mig glädje och livskraft just nu.

Jag hatar att känna mig som en börda och veta att jag kostar pengar.
Vill givetvis komma ut i arbete så snart som möjligt men känns så jäkla stressande att inte ha råd att vara sjuk när jag behöver hjälp för att kunna komma tillbaka.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 12/18/20, 9:10 PM av Lia
Annons:
OlgaMaria
1/2/17, 11:26 AM
#1

Men det känns inte rätt att din kille ska försörja dig när ni inte är gifta och du har en egen hyra att betala. Kolla med soc igen!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tyst
1/2/17, 11:31 AM
#2

Jag har inga jättebra tips men vill ge dig en enorm styrkekram. 
Kanske kan din sambo, som för övrigt verkar väldigt snäll och sympatisk, offra sin egentid i några månader bara så att du kan dra ner på kostnaderna för hyran? (Alltså, att du flyttar in med honom ett tag, tills allt blivit bättre, och sedan flyttar ut igen) Det hade iaf jag gjort för min sambo, och jag har också ett extremt behov av egentid.

Herveaux
1/2/17, 11:34 AM
#3

#1 Förlåt för min röriga text, jag och maken är gifta och vi vill inte ändra på det.
Så Soc hjälper inte till.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Em_
1/2/17, 11:36 AM
#4

Missförstå mig rätt nu, detta är absolut inte menat som en pik, men det låter som att du har råd att vara sjuk, men inte att vara gift :) Hur skulle det bli om ni skiljde er på pappret tills du har fått din ekonomi på fötterna igen?

Sen tycker jag egentligen inte att din man tar lån för att försörja dig, han tar lån för att få egen tid. En annan lösning är ett ni kompromissar och bor ihop på heltid ett år eller så.


Herveaux
1/2/17, 11:39 AM
#5

#2 Tack! 🤗

Jag bor i en hyresrätt och hyresvärden är otroligt kinkiga på under vilka omständigheter man får hyra ut sin lägenhet i andra hand, även om det är mindre än 6 månader. Så den möjligheten har jag undersökt och fått avslag på, men tack för tipset!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
1/2/17, 11:49 AM
#6

#4 Jag tar det absolut inte som en pik - jag har tänkt samma sak själv.
Jag frågade maken för ett par veckor sen om han ville ha skilsmässa, bara för att lösa det här, men svaret blev "I h*lvete heller! Vi löser det på något sätt.",
så du har helt rätt, han köper sin egentid.

Han föredrar helt klart att ta lån och betala för sin egentid än att bli sambos på heltid för ett par månader framåt, och det hade nog bara bytt ut en stress mot en annan för mig att gå från den ekonomiska stressen till att istället stressa över att hitta en ny hyreslägenhet där det är långa köer.
(Min hyresvärd är otroligt kinkig med hur man få hyra ut lägenheten i andra hand, även om det gäller mindre än 6 månader.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
1/2/17, 2:45 PM
#7

Jag har tyvärr ingen lösning men kan ge en stor kram. Jag har själv problemet att jag inte har råd att vara sjuk egentligen. Jag går på aktivitetsersättning från fk och kommer förmodligen gå över till sjukersättning (eller vad det nu heter) när jag fyllt 30 för jag kan inte jobba. Och jag har ingen man och inga barn och inga tillgångar. Jag blev inlagd en söndag för ett tag sen, över natten, och pga jour och sånt fick jag sammanlagt betala 900:- för själva inläggningen/mediciner plus 400:- för sjukresetaxi. Det är pengar jag inte har.

Nu funderar jag starkt på om jag skulle behöva läggas in igen men vet då att även utan jourtid kostar det 100:- per dygn. Jag har inte den sortens pengar liksom. Det är helt galet vad dyrt det ska vara så fort man är sjuk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
1/2/17, 3:22 PM
#8

#7 Tack för kramen, skickar genast över en tillbaka! 🤗

Systemet och ersättningarna för oss sjuklingar är rena skämtet.
Känns som man blir extra tilltryckt när man redan är nere för räkning. 

Har du någon i familjen eller någon vän som kan hjälpa dig att leta efter tex fonder där du kan söka om ekonomiskt stöd?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
1/2/17, 4:07 PM
#9

#8 Ja man behöver typ vara frisk och rik för att kunna vara sjuk… vilket är ett skämt som du säger.

Jag sökte fonder med hjälp av habiliteringen för ett tag sedan till möbler så har tyvärr inte mer att söka där. Mamma hjälper till så gott hon kan men hon är nypensionerad och hennes man pensionerades förra året. Så de är inte direkt rika heller. Jag vet ju inte hur länge jag skulle behöva vara inlagd, men tänker mig åtminstone en vecka. Det är 700:- som jag inte vet hur jag ska få in i min budget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
1/2/17, 4:32 PM
#10

#9 En korkad fråga; det finns ingen chans att du kan få dela upp betalningen för vad inläggningen skulle kosta?
(Psykvården är för mig en stor, outforskad djungel.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
1/2/17, 5:38 PM
#11

#10 Jag vet faktiskt inte. Nu har det bara hänt en gång och sen dess har en miljon saker hänt plus att jag blivit så förkyld att jag typ inte orkat nåt. Men jag ska ringa till min handläggare hos fk när alla helger är slut och fråga för hon om någon borde veta. 

Jag går i funderingar kring att lägga in mig igen nämligen, över fler än ett dygn, för just nu är det så kaos i hjärnan och läkarna bråkar med mediciner (vilket jag förstår, trots allt) och vet inte om det skulle vara det bästa alternativet kanske.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
1/3/17, 10:23 AM
#12

#0: Är din mans lägenhet så liten att det inte på något kreativt sätt går att ge honom egentid där även om ni bor tillsammans? Behöver han egentid varje dag eller i perioder?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
1/3/17, 10:37 AM
#13

#12 Han lägenhet är en liten etta på ca 30 kvm.
Just nu får han sin egentid två eftermiddagar/kvällar i veckan och det verkar funka bra för oss. Vi är sambos 5 dagar och särbos 2 dagar i veckan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Niklas
1/3/17, 11:54 AM
#14

Kan du bo någon annanstans två dagar i veckan? Hos en förälder, ett syskon, på vandrarhem?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
1/3/17, 1:33 PM
#15

#14 Tack för tipset, men det är dåligt med alternativa boenden här.
Har en hund också vilket gör tex vandrarhem och liknande mer svårfunnet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Niklas
1/3/17, 4:25 PM
#16

Kan du hitta några intressanta kurser eller liknande några kvällar i veckan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: