Annons:
Etikettbehandling
Läst 2995 ggr
laiinadp
2016-12-14 17:57

Vad gör jag nu?

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. 

Har i över 3 månader försökt att söka hjälp som 18-åring, men ingenstans får jag vård för min Depression

Jag gick först först via vårdcentral där jag faktiskt fick träffa en läkare som lyssnade på mig. Jag fick efter det mötet själv gå upp och boka tid hos vårdcentralens psykologer. Fick vänta i 4 veckor på den tiden. När jag väl fick träffa psykologen varade mötet i 20 min, och hon berättade att de skulle ta reda på basfakta om mig vid tre tillfällen för att ta reda på vilken hjälp just jag behövde. Fick vänta en och en halv vecka på en ny tid, som dagen innan blev inställd. Gick tillbaka till läkaren och sa att jag inte kunde vänta på den nya tiden jag fick (fyra veckor skulle jag få vänta) och att jag behövde hjälp snabbt. Hon remitterade mig till Capio mobila psykiatri, som jag fick vänta 3 veckor på. Han jag träffade kunde knappt svenska, och han ifrågasatte mig och mitt mående och sa att "vi ungdomar är så bra på att självdiagnotisera".   Han remitterade mig till den fasta psykiatri, som skulle ringa mig inom 30 dagar.  3 veckor senare och jag hade inte hört något från dom, så under ett samtal med kuratorn sa jag att jag inte orkade kämpa mer för att få hjälp, så hon skickade också en remiss till psykiatrin, och den tiden fick jag redan efter 1 1/2 vecka. Väl där fick jag träffa en tant som knappt brydde sig. Hon verkade helt likgiltig till det jag sa, och verkade irriterad när hon inte hörde va jag sa (jag grät under hela mötet). Hon bokade två tider till mig hos en av sjuksköterskorna där för att jag skulle få en utredning och se om medicinerna jag fick hjälper osv. Av henne fick jag Atarax och Mirtazapin orion i mängderna 10 mg respektive 15 mg. Idag träffade jag sjuksköterskan, och då fick jag reda på att de INTE gör utredningar, och att jag inte kommer få en diagnos av dom. Hon tog mitt blodtryck och vägde mig, och undrade bara om jag ville att de skulle ringa mig under helger och juldagarna. På hennes bevåg så sökte jag hjälp hos en ätstörningsklinik inne i Stockholm, men inget annat erbjöds. 

Var tydlig redan från början att jag ville ha en utredning för Depression

I våras försökte jag söka hjälp hos BUP, men eftersom att jag var 17 och inte sökte med föräldrar så kunde de inte hjälpa mig. 

Känns inte som om jag någonsin kommer få hjälp. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har vid det här laget gett upp på att ens få hjälp, och jag har inget förtroende för Capio psykiatri. 

Jag undrar dock om ni har några tips på vad jag ska göra? Har flera gånger förklarat för Capio att jag behöver hjälp snabbt, men de har inte tagit mig på allvar, och såhär innan jul tror jag inte ens att de kommer orka börja på något nytt. Jag funderar på att söka hjälp någon annanstans, men var? Jag bor utanför stockholm, så något borde det väl finnas.

Jag har redan ett frikort, och jag har inte möjlighet att betala mer, så att söka vård hos något privat är helt uteslutet.

Snälla hjälp mig.

Hjärta

  • Redigerat 2020-12-18 21:11 av Lia
Annons:
VildaVittra
2016-12-14 18:03
#1

Många privata är anslutna till FK och då gäller frikortet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-14 21:22
#2

Ring 177, de har stor koll på vart man ska vända sig!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-14 21:35
#3

Eller 1177 så hon får prata med någon på sjukvårdsupplysningen? 😉

Nesliga små siffror som slinker iväg så där. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-14 21:41
#4

Haha ja just som VV säger, 1177 ska det ju vara. 🤐


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2016-12-18 12:33
#5

Patientnämnden? Nu har väl vården iofs inte klantat sig i ditt fall men de får lättare tummen ur r*ven om Patientnämnden är inblandad. Det du annars kan göra är att åka till psykakuten och få direkt hjälp samt, framför allt, en ordentlig remiss. De brukar tas på större allvar än sådana som "bara" kommer från VC. Ring dock gärna akuten först och kolla om de har få eller många patienter som väntar just då. Nu i jultider lär det väl vara rätt många som söker, kan jag tänka. En del akutmottagningar bokar dessutom in tider, man ringer alltså akuten och får en tid så slipper man sitta där och vänta. Ta hand om dig <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
2016-12-19 10:53
#6

Man har ju rätt att välja vilken mottagning man vill nu för tiden, så att byta psykiatrimottagning går ju.

På din beskrivning låter det som att du har varit på en mottagning i Nacka, men det behöver ju verkligen inte vara så, låter bara så likt en bekant till mig och beskrivningen av mottagningen, hur dåligt det har fungerat och personen hon träffade som också betedde sig som att hon knappt brydde sig, var irriterad osv.

Usch och fy att du och många andra har oturen att bli bemötta så hur som helst! 😕😡

Jag hoppas verkligen att du ska få träffa vettiga människor som bryr sig och hjälper dig i fortsättningen! ❤️

Tyvärr har jag inget bra råd angående var du ska söka eftersom det har blivit så uppdelat på diagnoser i Stockholm nu, finns ju allt från ångestmottagning till mottagning för personlighetssyndrom (personlighetsstörningar/främst emotionellt instabilpersonlighetsstörning) om du nu ens hade tänkt söka i Stockholm?! Beror ju på var utanför stan du bor, men som redan nämnts, prata med 1177.se annars.

Lycka till så mycket hur som helst!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
laiinadp
2016-12-19 20:06
#7

#2 & #5 Mejlade 1177 häromdan för att fråga hur jag skulle göra. Personen som svarade sa att jag i första hand skulle vända mig till enhetschefen på den mottagning jag är hos just nu, och förklara hur situationen ser ut. 

Hade tänkt att ringa enhetschefen, men idag fick jag träffa en från mobila psykiatrin som lovade mig att han skulle fixa så att jag fick en utredning plus den hjälp jag behöver. Vi får se om han håller vad han lovar. 

Ska börja få hjälp för min ätstörning nu hos Mandometer vid Huddinge sjukhus nu i veckan också. Eftersom att min ätstörning har uppkommit från hur jag mår så kanske de där även kan hjälpa mig i mitt mående, utöver det jag får från Capio. 

#6 Nästan rätt har. Jag är hos mottagningen på Värmdö. När jag läste ditt inlägg rök en av mina back up-planer, i och med att jag tänkte söka mig till Nacka om inte dom jag är hos nu skärper sig. 😐

Tack så mycket för alla svar! ❤️

Hjärta

Upp till toppen
Annons: