Annons:
Etikettkänsligt
Läst 1258 ggr
Calcifer
2016-12-03 13:27

(x) När man inte orkar söka hjälp.

Jag är inne i en period nu då jag av olika anledningar mår sämre än jag gjort på flera år. Jag har brutit ihop gång på gång och egentligen skulle jag väl behöva ta tag i det mer akut än jag redan får hjälp.

Jag träffar alltså en läkare sporadiskt som ser över min medicinering och ska träffa honom den 17:e december igen. Jag har stått i kö för samtalskontakt i två år men psykiatrin här är ett skämt för jag skickas hit och dit och byter kö och har för tillfället ingen aning om vad de håller på med och får ingen information heller.

Hade vi haft en psykakut hade jag tagit mig dit för så pass illa är det. Däremot vet jag inte vad de kan göra på vanliga akuten och det skulle ta mig nästan en timme att gå dit då det inte går några bussar på helgerna. Känns ju inte så värt att promenera en timme fram och tillbaka om jag ändå inte får någon hjälp och dessutom måste sitta där i flera timmar innan jag ens får prata med läkare.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att få en akut ångestdämpande att ta vid behov tills jag träffar min läkare och vi kan diskutera ihop oss tillsammans kring vad nästa steg ska vara. Men jag kommer inte överleva till den 17:e utan hjälp. Jag har redan självskadat ordentligt och även gjort andra riskfyllda saker. Jag vill inte dö, men jag går på en väldigt skör tråd just nu, kan man väl säga.

Vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad för alternativ som finns. Vet inte ens vem man kan kontakta. Vi har ett mobilt team men vad de brukar göra är typ "ja men då kommer vi hem till dig och pratar en stund" och det är ingenting som kommer hjälpa mig. 112 är det ingen mening att ringa för de skulle bara anse att jag inte behöver hjälp så jag blir inte hämtad där heller.

Är rejält desperat och vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

  • Redigerat 2020-12-18 17:55 av Lia
Annons:
Calcifer
2016-12-03 13:30
#1

Kan tillägga att jag har extrem telefonskräck och får panikångest bara av tanken på att ens ringa och försöka fråga vad jag ska göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 13:41
#2

Får jag hjälpa dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-03 13:45
#3

Ja, om du orkar, lite beroende på hur du vill hjälpa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 13:54
#4

Pma dina uppgifter som din adress, identitet osv, så kommer jag göra allt jag kan. 

Du och jag har väl haft diskussioner om detta tidigare (?), så det jag kommer att göra är att kontakta svenska kyrkan, för det tror jag inte att du har gjort. Dom kommer definitivt kunna vara ett stöd för dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-03 13:55
#5

Svenska kyrkan kan tyvärr inte hjälpa heller, inte akut som det är nu, dem har jag talat med tidigare (även om det var något år sen). Problemet är att eftersom det jag akut behöver hjälp med är någon form av ångestdämpande så finns det inte så många jag kan kontakta. Mobila teamet har ingen rätt att ge ut sånt. Alla de olika sidor på internet där man kan ringa/chatta anonymt kan inte hjälpa med det. Nu är det så illa att bara prata om det inte hjälper.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 14:01
#6

#5 Fast prata om det hjälper ju faktiskt. Nu tror jag att det är din ångest som sitter vid tangentbordet och inte du. 

Vill du prata med mig på telefon en stund?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Calcifer
2016-12-03 14:05
#7

Nä, faktiskt inte. Alltså jag har 28 år av grejer som jag behöver gå igenom, därför jag "står i kö" (tror jag, vet inte vad de håller på med längre) för att få en samtalskontakt t:ex psykolog eller liknande. Liksom, visst, jag kan prata om att jag är ledsen för att jag bråkat med mamma och med mina två kompisar men det lättar inte min ångest. Det kan jag prata med mina onlinevänner om, eller så kan jag chatta anonymt på mind.se (har jag för mig den heter) då jag som sagt har telefonskräck. 

Men det är inte där problemet sitter, det är inte där jag kan få akut hjälp. Det kommer inte hindra min hjärna från att bete sig som den gör, eller ge mig ork att ens kliva upp ur sängen, eller gå och handla när jag inte har något mat hemma eller ge mig matlust eller göra att jag är kapabel till att göra annat än att stirra framför mig och kämpa för att ens kunna andas och hoppas på att jag ska kunna låta bli att göra mig själv illa mer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 14:15
#8

#7 Calificer, du och jag har en hel del gemensamt. Jag skulle gissa på att jag är cirka 20 år äldre och har lärt mig att leva med min problematik. Jag skulle inte prata med dig om vad som hänt (om du inte vill det) utan om hur du inte bara ska leva genom att andas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-03 14:17
#9

#8 Jag förstår det, men det är som sagt ingenting som är en akut lösning bara för stunden. Något som gör att jag klarar av att hålla mig relativt vid liv tills jag ska träffa min läkare den 17:e.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 14:25
#10

#9 Så den enda lösningen enligt dig är att få ångestdämpande?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-03 14:35
#11

#10 Akut? Ja. Jag har provat allt annat, men samtalskontakt, terapi, etc, det är saker som hjälper på sikt. Nu, akut, är det inget som dämpar ångesten öht. Det vet jag med mig sedan tidigare erfarenheter. Tyvärr finns det som sagt ingen psykakut dit jag kan åka för att få den sortens akut hjälp och de senaste två gångerna jag åkte till vanliga akuten (ena gången för att sy en sönderskuren arm) fick jag åka hem utan någon som helst hjälp alls vilket enbart gjorde det värre. Som sagt, jag kan prata med folk, har flera internetvänner att vända mig till och har även i de lägen det hjälpt t:ex chattat anonymt på diverse olika sidor som finns för sånt. Men jag vet alltså med mig att i detta ögonblick är det ingenting som kommer hjälpa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 14:39
#12

#11 var ligger närmaste psykakut? Du skulle eventuellt kunna få sjukre sa tänker jag om du måste åka långt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 14:43
#13

2-3 timmar lite beroende på vart jag skulle åka. Har försökt att få bli inlagd i stan också flera gånger men blir alltid nekad, varför vet jag inte. Senast var efter ett självmordsförsök där jag fick läggas in på sjukhuset. Dagen efter sa de tack och hej ring och boka en tid hos psyk. 

Varje gång något liknande händer mår jag sämre och sämre, att inte bli tagen på allvar trots att det klart och tydligt varit (och är i viss mån) livshotande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Odd
2016-12-03 15:18
#14

Skulle det kännas lättare att ta dig in till akuten om någon följer med? Bor du i närheten av Varberg/Falkenbeg kan jag komma

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Calcifer
2016-12-03 15:23
#15

#14 Det är snällt av dig, tyvärr bor jag långt ifrån i princip allt. Och har ingen som kan följa med. Mamma är inte hemma och vi pratar inte just nu och några vänner har jag inte här.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-03 15:26
#16

Du undviker att svara på mina frågor. Ha dock ingen ångest över det, 

Vännen, vill du ha hjälp? (en icke drogrelaterad sådan) Jag slänger ut en livlina.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-03 15:46
#17

Jag förstår det, och jag uppskattar det, men i nuläget finns det ingenting som kan hjälpa. Om det blir riktigt akut försöker jag väl mig på att ringa 1177 eller nåt. Mer orkar jag inte göra, bara tanken på att prata i telefon är skitjobbigt för jag är så jäkla dålig på att visa hur jag faktiskt känner. I text, här, skulle jag kunna beskriva helvetet jag befinner mig i just nu. Men i person eller telefon åker masken direkt på så sitter jag där och halvler och säger typ "ja, nä, mår väl lite dåligt bara" fast jag egentligen vill ta tag i personens axlar och gallskrika "HJÄLP MIG FÖR I HELVETE JAG DÖR JU!!!!!"

Det är väl konsekvensen av att man tvingats gömma det så länge.

Så jag tackar så hemskt mycket och ångrar jag mig skickar jag ett PM.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2016-12-03 19:24
#18

Kan uppdatera att jag ringde 1177 samt lokala mobila teamet. 1177 tyckte jag skulle åka 2 timmar till närmaste psykakut, men då jag förklarade för mobila teamet att jag egentligen bara vill ha någon form av akut medicin för att överleva till mitt läkarbesök (eller fan, överleva till på måndag bara så jag kan kontakta vanliga psyk och försöka få en akuttid hos dem) och med tanke på mina diagnoser och min extrema rädsla för att söka hjälp så vore det bättre att åka till akuten här. Sen om de bedömer att jag måste till psykakuten 2 timmar bort så är det ju så. Så har fått information om sjukresor, ska ringa dit och säga vad jag blivit instruerad av mobila teamet att säga och sen hoppas på det bästa. Har så mycket panik av att ha pratat i telefon att jag skakar i hela kroppen men det får gå ändå. 

Tar en cigg för att lugna nerverna lite och en kopp te medan jag ringer. 

Funderar på om jag borde ta med mig nåt. Alltså, mobilen är ju given. Men om man blir skickad till psykakuten i xx eller de vill lägga in mig på psyk här i stan borde man ha med sig nåt? Eller kan man hämta det först? Jag har ingen aning, allting snurrar och jag mår illa av alla känslor.

🤦‍♂️


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 19:50
#19

#18 bra att du ringde. Starkt gjort. Jag skulle ta med tandborste och kanske underkläder utifall det blir inläggning. Och laddare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 19:59
#20

Tack!

Klockan 21 kommer taxin. Fan vad nervös jag blev. Så rädd att de inte ska ta mig på allvar. Sist blev jag ju hemskickad med nyss ihopsydd arm med ett snäsigt "klart det gör ont, ta alvedon!" och ingen uppföljning till psykiatrin eller nåt samt att det märktes att de tyckte jag var dum i huvudet och fick skylla mig själv att det gjorde ont. Som om man självskadar för skojs skull…..


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2016-12-03 20:24
#21

#20 var bara ärlig och tråkigt nog överdriv. Jag är som dig, tror att ingen ska ta mig på allvar. Jag kan vara typ döende och tro att läkare inte tar mig på allvar. (Det hemska är att det har hänt) Hör gärna av dig i pm eller här hur det går. Ta med kanske nått att läsa eller pyssla med. För det kan bli så jävla långtråkigt då man ligger på sjukhus.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 20:30
#22

Jag hoppas ju på att jag ska få åka hem ikväll, i värsta fall bara bli inlagd över natten för observation, men om de försöker skicka hem mig utan någon som helst hjälp ber jag om papper och penna så jag kan skriva ner mammas nummer med tillägget "ni kan ju ringa henne och säga att ni skickat hem hennes dotter för att dö". Lyssnar de inte då är de mer puckade än jag först trott. Jag skickar ett PM senare, jag finns ju på mobilen så kollar sporadiskt in ifall det blir lång väntan på akuten.

Det "hjälper" väl åtminstone att jag ser ut som en uteliggare som inte duschat på en sisådär femton år…

Har packat ner lite grejer och skrivit en lapp med instruktioner till styvpappan ifall jag blir inlagd så han vet hur han ska göra med katterna. Blir det under en längre period än en natt så får de åka hem till mamma och bo där, men för en natt klarar de sig om han tittar in en sväng ikväll och en sväng i morgon (förutsatt att jag alltså kommer hem i morgon relativt tidigt annars får han kika in igen). De har ju varandra som tur är. Nu ska jag välja bok att ta med…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 20:38
#23

#22 jag har lärt mig att du blir inlagd då du minst anar det. Jag kom in för att jag hade ont av min endometrios och tänkte att jag får åka hem samma dag. Men inte. Och jag hade fan inte med nått. Men fick tandborste och tandkräm. Jag tror att du kan bli inlagd om du berättar allt. Och du kommer troligen få använda dom otroligt sköna patientbyxorna. Och jag skojar ej. Dom är gudomliga. Så njut i dom. 😄 (sa det för att kanske pigga upp dig lite) Du behöver inte stressa med pm. Jag hoppas bara att du blir okej. Skickar en cyberkram.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 20:50
#24

Tack. :)

Nu går jag ut, nervös som få. :/


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 20:52
#25

#24 det är bara ta det chill. Detta kommer på ett eller annat vis gå vägen för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 23:12
#26

200kr på sjukresor som inte var värt. På måndag måste jag lägga ut ännu mer pengar jag inte har på att åka till akutpsyk i alla fall. Fick nåt fjantmedicin som jag "ska klara mig på" tills dess…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 23:16
#27

#26 trist som få att det blev så crappy. Men varför kunde dom inte hjälpa dig nu? För antar att du var på akutpsyk nu. Eller har jag missuppfattat?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anonym
Anonym
2016-12-03 23:21
#28

Klart dom inte ger tex benso till någon som skadar sig själv och är självmordsbenägen och bor ensam. 

Ge "fjantmedicinen" en chans.

Calcifer
2016-12-03 23:24
#29

#27 Var på vanliga akuten, vi har ingen psykakut här.

#28 OTROLIGT onödig och okänslig kommentar, speciellt när den är anonym. Stå för vem du är om du ska vräka ur dig sånt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 23:31
#30

#27 jaha ja då förstår jag. Trist bemötande. Jag hade åkt direkt till psykakuten utan att passera gå om jag säger så. Eller var det 1177 som rådde dig till akuten? #28 onödig kommentar. Och löjligt att vara anonym. Har du inget snällt att säga så var tyst. Sen ser jag ingenstans att ts önskar benso. Så det är ju ditt antagande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-03 23:35
#31

#30 Nej det var mobila teamet. 1177 tyckte psykakuten. Grejen är att det tar 2 timmar enkel väg, och dels har jag aspergers syndrom vilket gör att jag får panik av situationer jag inte är beredd på och dels har jag social fobi så tanken på att träffa nya människor är verkligen jättetung. Jag bad om att få hjälp till den 7:e då jag ska träffa min samtalskontakt (inte genom psykiatrin dock) som kan hjälpa till att ringa samtal (har telefonskräck) och som vet precis vilka frågor hon ska ställa och dessutom har hon känt mig i över 15 år så har stor koll på exakt vad jag behöver hjälp med. Då hade jag känt mig mycket, mycket lugnare angående hela grejen. Plus att då är mamma hemma och kan vara kattvakt vilket jag föredrar före hennes man då hon har kattvana men inte han. Och då att det finns tid för mig att förbereda mig mentalt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2016-12-03 23:37
#32

Som PS så har jag provat denna "fjantmedicin" ungefär 10 gånger tidigare helt utan resultat. Skulle lika gärna kunna ta en halstablett istället, har väl ungefär lika stor verkan på min ångest.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-03 23:55
#33

#31 ah. Då förstår jag. Ja jag hoppas det går bra detta. Och att du klarar dig tills dess. Vill du ventilera kan du kasta iväg pm.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-04 00:02
#34

#33 Tack! Ska ringa psykakuten i morgon och höra vad de säger, om det är bättre att jag kommer in då eller om jag ska vänta till måndag. Vi får se. Nu ska jag försöka varva ner genom att kolla på nåt mys på youtube innan jag försöker sova. Som tur är har man en kattunge som bara mååååååååste få gos så det är otrolig tröst iaf.

Jag slänger iväg ett PM om jag känner för att ordbajsa av mig, tack fina! 🌺


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2016-12-04 00:48
#35

#34 låter klokt att ringa och höra. Det är ju gratis att fråga. Katter är bäst då man är ledsen och mår dåligt. Minns en gång så kom min gumma till mig och gav mig en kram. Jag grät ju iof bara mer men hon brukar inte kramas. Så mys med katten. Och hoppas du får sova.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-04 00:53
#36

#35 Han sover dessutom alltid med mig i sängen och är en riktig liten fluffboll. Att gråta i en kattpäls är hur underbart som helst.

Ska ringa och ställa en massa frågor, ska göra en lista på saker jag vill veta innan jag överhuvudtaget ger mig på att åka. Alltså, jag tänker inte betala för sjukresa om jag kommer dit och de inte gör nåt överhuvudtaget utan säger att jag får väl vänta på min läkartid här. Då är det inte värt 4 timmars restid sammanlagt. Eller de pengar jag måste lägga ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Odd
2016-12-04 06:26
#37

Bra gjort Calcifer! Även om de inte kunde göra något särskilt var det otroligt stark av dig att ringa och ta dig dit! Tycker att din plan på att förbereda en massa frågor låter jättebra, håll oss uppdaterade om hur det går och vad de säger

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Aleya
2016-12-04 08:13
#38

#36 det är ett bra stöd att ha en fluff som alltid sover med en. Så eloge för han för att han gör ett bra jobb. Mycket klokt att skriva ner alla frågor. Och skriv gärna ner det du vill ha sagt till läkaren. För det är så jäkla lätt att glömma detaljer som är viktiga i stundens hetta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-04 11:00
#39

Skulle ha avvaktat till i morgon men igårkväll precis när jag skulle sova sa en vän upp bekantskapen med mig pga något som dels inte var mitt fel och som jag dels även bett om ursäkt för. 15 år åt helsike, precis vad som behövdes nu. Det betyder att jag i denna stad har noll och inga vänner och ingen att prata med/umgås med/fika med eller ens träffa IRL. Gissa om jag är totalt ensam nu. Så efter en fruktansvärd natt måste jag ringa psykakuten och se vad de säger och eventuellt åka ner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-04 12:12
#40

#39 jävla trist. Men bra att du har motivationen att åka dit trots den nya jävligheten som uppstått. Hoppas allt löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-04 12:43
#41

Klockan 14 kommer taxin, nu fixar jag det sista med att packa och ge mamma instruktioner om katterna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2016-12-04 12:58
#42

#41 lycka till. Håller tummarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-05 12:42
#43

Hoppas att allt gått vägen ts och att du fått hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-05 16:03
#44

Tack! Lades in över natten och väntade i princip hela dagen på att få träffa läkaren för att se vad som skulle hända. För en halvtimme sedan pratade vi i typ tio minuter jag fick medicin så jag klarar mig tills jag ska träffa min läkare den 15e och nu väntar jag på taxin som kommer om en timme. Ska bli skönt att få komma hem och pussa katterna och vara bland mina grejer. Ska äta middag hos mamma innan hon följer med mig och handlar så känns bra att träffa henne också. Så om drygt 3 timmar är jag hos mamsen. ^^ Har en tråd på ångestsjukdomar som jag ska uppdatera när jag sitter vid en dator och kan skriva mer detaljerat hur det gick till att bli inlagd hur det kändes och fungerade etc. Men just nu känns det bra!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Odd
2016-12-05 16:10
#45

#44 Skönt att höra!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Calcifer
2016-12-05 21:35
#46

Nu finns det en novell inne på ångestsjukdomar att läsa om man orkar. 😃

http://angestsjukdomar.ifokus.se/discussions/5845ce438e0e743eec0034bc-att-vara-inlagd-pa-psyk-min-upplevelse


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2016-12-06 02:22
#47

Ts jag hoppas att jag snart kan skriva privat till dig. Hemsk läsning det här. Inser att jag borde varit snällare.

Calcifer
2016-12-06 13:13
#48

#47 Det går bra att göra det nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: