Annons:
Etikettbehandling
Läst 1383 ggr
Lia
2016-11-30 12:56

Medicin och alkohol

Jag dricker sällan. Men ibland gör jag det, och då kan det vara lite svårt att få ihop det med medicinerna. Det är viktigt med medicineringen, men samtidigt vill jag inte hämma mitt vanliga liv, jag vill kunna vara så "normal" som möjligt. Innan när jag åt medicin som krockade med alkohol, hoppade jag helt enkelt över tabletten den dagen jag skulle dricka. Nu har jag börjat med sån medicin igen, dock på både morgon och kväll, olika sorter.då kan det ju vara lite svårare kanske. Hur löser ni det med mediciner om ni vill dricka nåt? Eller har ni kanske slutat dricka helt på grund av det? Dela med er!

  • Redigerat 2020-12-18 21:17 av Lia
Annons:
Maria
2016-11-30 13:22
#1

Jag medicinerar inte för Depression utan för andra åkommor och jag väljer att inte dricka alkohol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-11-30 13:25
#2

Jag tar bara en cider eller en drink (två om kvällen är lång). Min läkare sa att det var okej och att anledningen att de skriver/säger att man inte ska dricka alkohol oftast är menat som "i stora mängder" eller så att man blir full. MEN det beror ju på vilken medicin man tar. Mitt råd är att höra med läkaren.

[Giiisella]
2016-11-30 13:41
#3

Har tyvärr inget råd angående alkohol i kombination med mediciner, men det finns ju andra alternativ till alkohol. Alkoholfritt öl/vin m.m. finns ju massor av olika sorter, och det upplevs ju kanske mer som alkohol än t.ex. att bara dricka juice. Fast är det just alkohol du ändå vill kunna dricka ibland så hjälper ju inte det.. Rådfråga läkaren är nog det bästa. 😊

Sindri
2016-11-30 13:44
#4

Utbildad apotekspersonal vet i regel mer om medicin och olika effekter tillsammans med annat.

bengtgtr
2016-11-30 19:43
#5

Hej man ska inte hoppa över sin medicin , har man inte tagit sin medicin mer än någon månad så Ingen alkohol , har gjort de misstaget själv och de var inte alls bra , men jag har druckit sen och de går bra om man inte tar för mycket , så kan man inte styra sej själv så ingen alkohol

Lia
2016-12-01 01:56
#6

#5 För att förtydliga så fick jag rådet av min läkare att hoppa över medicinen den dagen om jag skulle dricka, så jag vågar påstå att man absolut kan det.

Annons:
Lona
2016-12-03 02:36
#7

#6, Får jag fråga vilken/vilka mediciner det gäller? En del ska ju HELST inte kombineras med alkohol men det funkar i rimliga mängder, en del mediciner är big no-no tillsammans med alkohol. Jag förstår om man vill "gå ut och ta en öl" med kompisar eller ta ett glas vin till middagen, själv har jag valt att helt avstå från alkohol. Det har dock inte så mycket att göra med att det krockar med min medicin utan har andra orsaker - och för mig är det ingen stor uppoffring. Håller med #4, farmaceuter har ofta bättre koll på eventuella interaktioner och vilken påverkan alkohol har på olika läkemedel, dock kan en läkare ge lite andra råd om hen känner patienten väl. Vet läkaren att patienten tar just EN öl och inte tio kan hen tycka att det är ok medan apotekspersonalen svarar mer generellt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lia
2016-12-03 10:45
#8

#7 Tyvärr har jag haft så många olika, och jag kommer inte ihåg namnen.

Calcifer
2016-12-03 13:13
#9

Det beror lite på vad det är för medicin, vad den har för verkan alltså. Tar man t:ex antidepressiv medicin som man tagit länge så är det okej att ta något glas vin utan att hoppa över tabletter. Däremot t:ex benzo, starka sömntabletter och liknande bör man hoppa över ifall man vill dricka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
2016-12-03 16:22
#10

Om det inte verkligen är farligt att kombinera medicinen med alkohol skulle jag skippa attt dricka alkohol helt.

Avråds det "bara" från att kombineras med alkohol skulle jag kunna tänka mig att dricka typ ett par glas vin eller öl någon gång i bland så vida jag inte märkte av några biverkningar på grund av det.

Om det är ok att skippa medicinen för att dricka någon gång i bland skulle jag definitivt ha gjort det.

Själv dricker jag inte alls eftersom jag bara blir skittrött av minsta lilla alkohol att det inte är värt det, eventuellt kan det bero på Cipralex som jag äter (Escitolapram) blev inte trött på samma sätt när jag inte åt den och drack alkohol, men det kan ha haft med att livet såg annorlunda ut generellt innan…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
2016-12-03 17:14
#11

Är man osäker kan man ju alltid prata med sin läkare eller ringa 1177. Det som brukar vara är att effekten av medicinen förstärks när man blandar med alkohol. Det kan i värsta fall göra att man t:ex får andningsproblem, somnar/dåsar på farliga ställen (ute på fest på stan osv) eller annat. Därför brukar man inte rekommendera att man blandar. Men som sagt lite beroende på vad för medicin det är brukar det vara okej att hoppa över den någon gång och ta något glas vin.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2016-12-03 17:31
#12

Man har ju fått några samtal och sett folk skriva i nattmössan när dom medvetet blandat piller och alkohol. Sedan minns dom inte vad dom gjort och tror att folk inte märkt något.

Anonym
Anonym
2016-12-03 17:34
#13

#12 Då kanske man ska fråga om de behöver hjälp istället för att döma dem?

Annons:
Anonym
Anonym
2016-12-03 17:35
#14

#13 Dömer du då?

Anonym
Anonym
2016-12-03 17:41
#15

#14 Nej.

Honestyisdead
2016-12-03 17:42
#16

#15 Då förstår jag inte inlägg #13 alls.

Honestyisdead
2016-12-03 17:44
#17

Tillägg eftersom jag inte lyckas redigera mitt inlägg.

#12 Dömer inte alls. Så vad menar du med din kommentar?

Zadeira
2016-12-04 13:03
#18

#12 Det händer ju många även om man inte blandar piller och alkohol, utan bara ta det ena men i för hög dos.

Farwuq
2016-12-05 07:56
#19

Sprit och starka mediciner hör inte ihop.
Det stämmer, att kombinera…  benzo (Valium, Stesolid) och starka sömntabletter, typ insomningstabletter, Zolpidem (Stilnoct) och Zopiklon (Imovane) och sprit, det är som att be om trubbel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zadeira
2016-12-05 11:17
#20

#19 Visst är det så! Benzo och alkohol är ett big nono,men det finns ju andra mediciner som går att tas med en liten mängd alkohol.

Nu vet vi ju inte vilka mediciner som TS tar, så därför bör ju Ts prata med apotekspersonal eller läkare om hur hon ska göra med mediciner och alkohol.

Annons:
Honestyisdead
2016-12-05 11:40
#21

#20 Ts skriver att läkaren sagt att hon ska hoppa över medicinen om hon ska dricka. I inlägg #6.

Zadeira
2016-12-05 11:47
#22

#21 Det missade jag. Nu gäller det ju för fler än TS, och rådet är väl detsamma för alla som är osäkra.

Upp till toppen
Annons: