Det där låter som skin picking disorder som är en typ av impuls control disorder. Man kan likna det vid tvångsbeteende som vid OCD , men jag är inte helt insatt i vad skillnaderna är vid impuls control disorder och tvångshandlingar, men jag har för mig att det är nån skillnad.
Hur som helst. Tyvärr så kan skin picking disorder vara permanent, precis som tvångshandlingar. Detta är dock mycket mycket individuellt, men har beteendet väl satt sig så kan det faktiskt bli så illa att man aldrig kommer kunna sluta, ens om man vill :/ Dock finns alla möjligheter att MINSKA så mycket som möjligt, men att sluta helt kan vara mycket svårt/ omöjligt.
Tro mig, jag har hållt på så i alla fall sen 2007 och jag insåg inte ens att jag hade ett problem förrän typ 2011. Såg det inte som en stor grej och ifrågasatte det inte. Det var ju bara en grej jag gjorde liksom och det var absolut inget tvångsmässigt i det jag gjort inget ju, "jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte."
Men verkligheten var en annan. Jag kunde ligga i sängen i flera timmar (vi snackar 3-5 timmar) och pilla på alla möjliga ojämnheter som jag inbillade mig fan s i min hud och ge mig själv röda märken över hela armarna och axlarna och brösten. nu i efterhand så inser jag att det var ett tvång och att jag inte alls hade kunnat lägga av om jag ville. För nu när jag insett mina problem och vsd jag gör mot mig själv (har ju massa ärr över hela armarna och axlarna) så har jag ju gjort allt för att sluta, men trots det så händer det ändå. Varje dag. Jag kan bokstavligt talat ha en konversation om det och hur mycket jag skäms över det med en kompis över chatt, SAMTIDIGT som jag gör det. Helt bisarrt! Dock har mina svårigheter blivit BETYDLIGT bättre sen jag insåg att jag hade problem och började kämpa emot. Har inte hållt på i flera timmar åt gången på flera år , förutom något undantagsfall nån gång.
Men tillbaks till dig TS. Man vet inte exakt varför beteenden som dessa uppstår , men kopplingen mellan dem och ångest/depression är mycket stark. Det man tänker är att det är ett sätt för hjärnan att hantera alla negativa känslor. På något sätt associerar hjärnan beteendet med tröst och det är därför man ofta kan se att det blir värre ju sämre man mår och bättre ju bättre man mår.
En sak som därför ofta hjälper personer med sånna här beteenden är därför att jobba för att få dem att må bättre psykist. Det är det allra mest effektiva. För som sagt. Ju bättre man mår desto mindre blir oftast behovet av att göra det, dock försvinner det oftast aldrig helt. Men det beror helt på individen och är omöjligt att förutse.
Sen finns det också olika strategier man kan använda sig utav för att hindra sig själv. Jag kan inte ge några specifika exempel för dig då jag inte känner till din situation, mrn jag själv har t.ex. tagit bort min lampa vid sängen (som sagt så pågår mitt skin picking mest när jag gått och lagt mig). För har jag inget ljus så går det inte se något. Dock kan jag komma runt detta har jag märkt genom att använda ljuset från min mobilsskärm och då har jag även börjat sova i en skjorta som går att knäppa ända upp i halsen på samt knäppa ärmarna så de inte går att dra upp. För är jag helt täckt då är det dels inte möjligt att pilla på min hud, men jag märker också att jag blir mindre triggad och får mindre skin picking impulser om jag helt enkelt inte kan se min hud.
Förlåt att det blev lite långt detta inlägg, men det är så sällan jag stöter på nån med liknande svårigheter som mig så när det väl händer vill jag ge alla råd jag kan :) du får gärna kontakta mig om du undrar något.