Annons:
Etikettbehandling
Läst 1345 ggr
[chimpy]
11/24/16, 11:47 AM

Depression, kanske.

Hej.

Jag har haft dippar med depressioner sedan 2014, de kommer och går men en nedstämdhet finns alltid där. I det stora hela ser jag bara inte meningen med detta livet och " going with the flow" typ är vad jag gör.

Läkarna har velat jag ska testa anti depressiva under en lång stund nu, och för ca 1 vecka sedan kände jag en dipp komma ännu en gång så för några dagar sedan tog jag ut Cymbalta 30 mg.

Jag tog min första tablett i går kväll.

Jag kände mig lite konstig under kvällen och natten var jobbig. I dag är jag väldigt skakig i hela kroppen, yr, illamående och darrar om händerna.

Hur länge brukar dessa biverkningar sitta i?
Kan jag skippa tabletten i kväll för att sedan påbörja det igen på fredag? Eller är det viktigt att jag håller det regelbundet?

  • Redigerat 12/18/20, 4:11 PM av Lia
Annons:
Annielle
11/24/16, 11:51 AM
#1

Det är viktigt att hålla det regelbundet!

 Hur länge dessa biverkningar sitter i är individuellt. kan vara allt från en vecka till över en månad, men det brukar ju minska då så klart …

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
11/24/16, 1:05 PM
#2

Absolut viktigt att ta dem regelbundet annars är det onödigt att ens ta dem faktiskt. Biverkningarna kan sitta i lite olika från person till person, men ge dem åtminstone en vecka tycker jag. Det kan dock hålla i sig längre än så. Det positiva är ju att om medicinen kan hjälpa dig så är några veckors biverkning i början oftast helt och hållet värt det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[chimpy]
11/24/16, 1:08 PM
#3

Tänker mest på skolan, idag och imorgon kan jag väl stanna hemma men hoppas på att det lugnat sig tills på söndag, har massvis av prov som kommer nästa vecka så måste in och gör dem.

Har varit så skakig, darrig och yr idag så jag knappt kan gå. Känner fortfarande av det när jag går upp till toaletten, ligger mest i sängen, är lugnast.

Annielle
11/24/16, 2:18 PM
#4

Förstår precis hur du känner dig, jobbigt! Det kan ju bli problematiskt med proven och det då, men om det skulle bli det får du nog sjukanmäla dig och ta det senare, du kan ju inte rå för det i så fall.

Hoppas att det lugnar sig hur som helst och att du inte är väldigt medicinkänslig som jag.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
11/24/16, 2:26 PM
#5

Ja det är väldigt jobbigt, det förstår jag, när man har skola eller arbete och sånt medan man sätter in en medicin. Alternativt om du faktiskt bara tagit dem en gång går det ju att vänta tills efter proven och sen börja ta dem regelbundet då. Det är i så fall bättre än att du skulle ta dem säg 2-3 dagar nu, göra uppehåll på 2-3 dagar och sen börja igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[chimpy]
11/24/16, 2:35 PM
#6

Har prov imorgon men får ta det slutet av nästa vecka i stället.

Är kluven om hur jag ska göra. Tänker ju att kanske de första tabletterna är lite som en chock för systemet men att det kanske vänjer sig innan helgen är slut eller iaf inte lika starka biverkningar. Är bara så svårt att förutspå hur länge biverkningarna kan sitta i.

För prov och så har jag fram tills jul lovet och det är 4 veckor kvar, eller 3 veckor så… måste in oavsett för att göra proven för jag kan inte dra ut på det hur länge somhelst. Å skola har jag nästa år också så… det kommer inte heller försvinna.

Annons:
Annielle
11/24/16, 2:50 PM
#7

Jag tror tyvärr inte att biverkningarna kommer att gå över så snabbt! Bäst vore kanske att du väntade till jullovet när du inte har någon skola på ett tag och har den stressen med prov och så…

Du måste hur som helst bestämma dig för om du ska fortsätta med tabletterna nu eller ta dem senare så att de tas regelbundet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
11/24/16, 3:16 PM
#8

Jag har själv aldrig upplevt att biverkningar enbart hållit i sig några dagar. En chock för systemet absolut, men det brukar hålla i sig i 1-4 veckor ungefär. Man brukar väl säga att man får räkna med en månad fören man märker någon skillnad. Ibland längre. 

Säger i övrigt som #7, att du får bestämma hur du ska göra så du tar dem regelbundet för annars är det lite poänglöst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
11/24/16, 3:24 PM
#9

Har heller aldrig upplevt biverkningar som har gett med sig på några dagar tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[chimpy]
11/25/16, 12:07 PM
#10

Tog en tablett igår också. Biverkningar var inte alls lika starka idag, lite lätt yr och lite darrig men kontrollerbart.

Jag hoppas det inte känns av mer än vad det gör idag för då ska jag kunna klara av skolan och medicinen. Håller tummarna!

Annielle
11/25/16, 2:04 PM
#11

Håller tummarna för dig med! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
11/29/16, 4:07 PM
#12

Hur har det gått för dig?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[chimpy]
11/30/16, 10:31 AM
#13

Det går bra =) tar de fortfarande utan uppehåll.

Biverkningarna har lättat. Men ibland kan jag darra lite eller vakna mitt i natten och behöver röra lite på mig, känns lite som ångestattacker, inte för att jag brukar ha det i normala fall.

Hur som, känner mig redan lite piggare, orkar med skolan mer och huvudvärken har minskat. Har endast gått en vecka så får se hur det känns efter två veckor.

Annons:
Annielle
11/30/16, 1:51 PM
#14

Oj redan lite bättre! Vad skönt! 🙂 Har aldrig varit med om att det har kommit någon lättnad så snabbt själv, det låter ju verkligen som att du inte hör till de som är väldigt medicinkänsliga och reagerar med starka biverkningar turligt nog.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[chimpy]
11/30/16, 5:00 PM
#15

Första dagen var nog en chock för kroppen, andra dagen kändes som en bakfylla. Men alltså jag är ju lite darrig och lite lätt yr ibland. Vaknar mitt i nätterna av de där konstiga ångestattackerna, känns som jag måste röra lite på mig och hämta andan.

Igår på förmiddagen började jag darra lite extra mycket och tyckte färgerna såg starka ut, typ lite bländande för ögonen. Men gick över efter 2 timmar. Då var jag i skolan, var nästan redo att ta mitt pack och åka hem, men hade prov på eftermiddagen så ville göra det.

Aptiten är minskad, men det är bara bra för min del. Dricker mycket mer vilket bidrar till att jag jämt är kissi haha.

Så visst bivekningar har jag än, men inte som de två första dagarna, guh, tänk att ha så i 2 veckor, skrämmande! Tror inte jag hade vågat fortsätta om jag hade haft det så.

Har hört andra som berättat när de tagit anti-depressiva mediciner hur de kan reagera. Man är verkligen olika.

Annielle
11/30/16, 5:27 PM
#16

Lindrigt jämför med hur det kan vara hur som helst, för mig har det varit mycket värre biverkningar än det du hade första dagarna och då i någon månad eller mer dessutom! Hade jag jobbat eller gått i skolan då hade jag inte ens kunnat gå dit.

Fick också minskad aptit i början främst (men det var nog mest för att jag var så himla illamående och jättedålig i magen)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[chimpy]
12/6/16, 6:34 PM
#17

huvudvärk borta och mer energi och ork.

Men när ska depressionen försvinna då?
Trodde känslorna skulle försvinna också.

Calcifer
12/6/16, 6:40 PM
#18

Det kan ta rätt lång tid innan det stabiliserar sig. Full effekt brukar  man få efter någon månad. Sen är det ju individuellt från person till person hur länge man behöver medicineras. Beror också på varför man är Deprimerad. Ibland hjälper det inte att äta medicin ett tag och sen sluta, utan man måste istället börja arbeta på orsaken till depressionen genom någon form av behandling. Men man kan även vara Deprimerad över mer tillfälliga saker. Jag har en internetbekant som blir Deprimerad varje höst och vinter. Aldrig annars, men när det blir mörkt ute och korta dagar mår hon jättedåligt. Då får hon äta medicin i ungefär 4-5 månader, sen äter hon inget resten av året för det behövs inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[chimpy]
12/13/16, 5:00 PM
#19

Jag har fått en inflammation i kroppen. Undrar om det är okej att kombinera Cymbalta med celebra en gång om dagen i 7-14 dagar?

Läkaren sa att, ja det borde fungera bra, så jag tog det och gick, trots att han lät osäker. Men nu när jag ska komma till skott med att ta tabletten blir jag själv osäker.

Calcifer
12/13/16, 5:34 PM
#20

Ring 1177!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[chimpy]
1/20/17, 11:39 PM
#21

Jaha, piggheten försvann och trötthet tog över, sov nästan dygnet runt, sedan kom diarren. Väntade en vecka men den försvann inte och sedan slutade jag med alla mediciner.

Huvudvärken kom tillbaka, kan säga jag hade hemska biverkningar när jag slutade också (med cymbaltan). Gick till läkare för att min diarre aldrig tog slut, var inne på 3 veckor. Tog även upp min huvudvärk - råkade självklart nämna att huvudvärken försvann när jag tog cymbaltan de första två veckorna.

Min mage hade varit bra i cirka 3-4 dagar äntligen!

Läkare ringer med provsvar, jag måste käka järntabletter och han ville jag skulle börja cymbaltan igen för huvudvärken denna gången och ge det minst tre månader oavsett magbeskymmer o bla bla bla.

3.e dagen med cymbalta och jag mår as illa och vattniga diarrer är tillbaka.

Någon som fått diarrer av denna medicin och hur lång tid tar det tills det försvinner?

Läkaren vill inte vidareutreda mig förrän jag har tagit denna cymbalta i tre månader minst så jag måste försöka hålla ut, trots att jag verkligen inte vill ta denna skiten!

Hatar mitt liv just nu!

Schhh
1/22/17, 3:06 PM
#22

Nej :( fy vad jobbigt.

Det låter inte som någon vidare bra läkare? Om det är så outhärdligt ska du inte behöva ta medicinen kan jag tycka. Du borde åtminstone kunna testa någon annan antidepressiv medicin i stället…

Huvudvärken kan säkert bero på järnbristen? I så fall är det ju en tidsfråga innan det går över. 

Jag håller tummarna för att det går bra för dig. Skriv gärna här och uppdatera hur det utvecklar sig.

[chimpy]
1/22/17, 10:16 PM
#23

Jag valde att sluta med cymbaltan, jag tog aldrig den i fredags vilket blir tre dagar utan cymbalta nu.

Diarren är borta, jag är otroligt tacksam den försvann innan imorgon! I går kväll blev det bättre och idag normalt, så det gick relativt snabbt med återställningen, men jag hade inte tagit de så länge denna omgången.

Järntabletterna kommer jag självklart fortsätta med vilket jag gör.

Lite huvudvärk är tillbaka men jag tar hellre huvudvärk än diarre, huvudvärk kan jag i värsta fall ta lite alvedon så dämpar det, men diarre då vill jag helst bara vara hemma i närheten av en toa, med huvudvärken kan jag ändå gå till skolan.

Livet ser lite ljusare ut nu iaf ;)

Upp till toppen
Annons: