Annons:
Etikettbehandling
Läst 3100 ggr
blåbärspajen
2016-07-21 12:31

Komma ur depression själv

Hej Jag undrar om någon här lyckats ta sig ur Depression utan medicin. Hjälper motion?

  • Redigerat 2020-12-18 17:16 av Lia
Annons:
Zadeira
2016-07-21 12:39
#1

Motion, aktivitet och fasta rutiner brukar vara en jättebra självmedicinering, samt att ta hand om sina basbehov som sömn, näringsintag och rörelse.

Beroende på vad depressionen grundar sig i, hur djup den är osv kan man behöva mer hjälp med ex psykolog/samtalskontakt eller medicinering men de flesta mår i alla fall bättre av motion, aktivitet och fasta rutiner och det är ett bra steg att börja där om man vill försöka må bättre själv.

oddahviing
2016-07-21 20:46
#2

Jag har Depression, men jag har också jäkligt starkt driv, och det behövs om man ska klara av en Depression själv. Som Zadeira säger, motion (endorfiner) och några fasta rutiner hjälper i stunden och kan lyfta en till en viss grad (beroende på hur djup Depression är). T.ex. kan man säga till sig själv att inte ligga kvar i sängen efter kl. 10 trots att man inte vill gå upp. Klä på sig och göra sig i ordning som vanligt, även om man inte känner för det. Håll dig runt positiva människor som får dig att må bra, och försöka att tänka på det som varit bra istället för det som varit dåligt (vissa kan inte göra detta beroende på hur djupt nere man är, men försök alltid) Count Your Blessings. Ät så nyttigt du kan och ta tillskott av de vitaminer du inte vet om du får i dig tillräckligt av. Var ute i solen, ta D-vitamin under vinterhalvåret.  B12 är också viktigt. Många deprimerade avskärmar sig från samhället och sina vänner, familj, för att de inte vill träffa någon. Men just sådant (ta bort det positiva ur livet - gemenskap ett exempel) gör bara depressionen värre i det långa loppet. När jag hade min häst var det nästan varje dag som jag inte ville gå till stallet, men jag var tvungen eftersom jag hade ett ansvar, och varje gång kändes det mycket bättre så fort jag var där, och jag ville nästan inte gå hem igen.

'-Headlights on the highway-'

Sommarek
2016-08-10 01:21
#3

Japp, det går. Det finns mångra bra tips ovan, men tänk också på att göra saker som du blir glad(are) av. Ofta behöver man tvinga sig till så mycket när man ha en Depression att man glömmer att det finns saker man faktiskt vill göra också; varma bad, bra böcker, tv-spel…

Många mår också bättre av att vara i skogen eller vid havet. Att pula i en trädgård (eller blomlåda, om det inte finns annat) är också bra; jord har visat sig innehålla depressionshämmande ämnen. Likaså hjälper att äta sunt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Agafia
2016-08-29 21:46
#4

Jag vilar ifrån min Depression när jag är ute i naturen , har även medicinerat i flera år . Tack vare min drive klarar jag av att orka så här långt…..

amandatherese
2016-10-29 12:56
#5

Puttar lite i den här tråden. Jag brukar bli Deprimerad varje höst i olika grad, förra vintern är den som varit värst men jag är en sån människa som vägrar tabletter, avskyr det. Så jag har lyckats ta mig ur på andra sätt,framförallt är det träning med hunden och stallet som jag har åkt till som hjälpt, där mår jag bra och tänker inte så mycket på hur jag egentligen mår :) Har även pratat med psykolog men tyckte tyvärr inte att det gav något för mig. Så som alla ovan redan nämnt, försök ge dig ut ur hemmet och träffa positiva människor, ta en promenad eller andra saker du brukar tycka är kul samt försök att äta så nyttigt som möjligt. Det ger en knuff på rätt väg och har du tyr lyckas du hamna på rätt spår igen :)

sp0ngeb0b
2016-11-01 11:03
#6

Jag tog mig ur min helt själv. Det var en ganska lätt variant så jag kunde dölja känslorna när jag var i skolan eller träffade folk så att jag slapp berätta. Jag tror det som hjälpte mig var att jag tränade och rörde på mig samt tvingade mig själv att göra saker, typ som att träffa vänner. Jag tackade ja till det mesta och och till slut började det bli bättre. Så jag säger som de andra här i tråden: ja, jag tror att motion hjälper, och även att tvinga sig själv till att göra saker som man brukade tycka var roliga.

Annons:
Agafia
2016-11-02 10:04
#7

Jag tvingar mig själv att göra tre saker om dagen när jag " dippar " mera än vanligt , allt för att inte sjunka djupare ner i min Depression.

Mysan_
2016-11-02 21:07
#8

Jag tog mig ur min Depression genom att göra saker och umgås med folk. Nu mår jag bra i helheten, även om vissa dagar är lite bra 🙂

Annielle
2016-11-22 15:59
#9

Att komma ut varje dag och få dagsljus är också väldigt viktigt! Om man är Deprimerad på grund av årstiden kan man även använda en ljusterapilampa.

Om man kan tänka sig att testa naturmedel/naturläkemedel så finns ju Johannesört som verkar lika bra som antidepressiva på mild till medelsvår Depression, rosenrot finns det de som tycker hjälper också och det nyare preparatet Safframyl som innehåller saffran och vitaminer (känner en som äter det sistnämnda och är nöjd med det)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zadeira
2016-11-22 16:19
#10

#9 Man ska dock vara medveten om att många naturläkemedel påverkar andra mediciner och p-piller, så ska man ta något sådant måste man kolla upp så att det kan tas tillsammans med andra mediciner man tar.

Många mediciner tappar sin verkan om man tar ex Johannesört samtidigt. Andra mediciner som anti-depp kan få motsatt effekt och man kan drabbas av serotoninergt syndrom. https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-1999/Johannesort-kan-ge-oonskade-interaktioner-med-manga-viktiga-lakemedel/

Även här står det om det: http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/l%C3%A4kemedelsverket-varnar-f%C3%B6r-johannes%C3%B6rt-1268

Annielle
2016-11-23 09:11
#11

Jo, jag är medveten om detta med Johannesört framför allt, men jag utgick i från att inga andra mediciner användes av TS eftersom hon efterfrågade att komma ur Depression utan medicin.

Men det är bra att du nämner detta med interaktioner så klart! 

Angående safframyl och Rosenrot vet jag i alla fall flera som har fått grönt ljus av sina läkare angående användning tillsammans med andra läkemedel, men man bör ju inte ta dem tillsammans med SSRI och andra antidepressiva läkemedel, såvida man inte ligger på en väldigt låg dos av sitt läkemedel då serotoninergt syndrom inte riskerar att utvecklas.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-11-23 09:21
#12

Mindfulness är ju också något som är bra vid nästan alla typer av psykiska (och fysiska) problem, finns mycket forskning som stödjer att det minskar och förebygger depressioner.

https://www.mindfulnesscenter.se/forskning/forskningsrapporter/mindfulness-behandling-i-grupp-lika-effektivt-som-kbt-vid-depression-och-aangest/

http://www.mindfulnessgruppen.se/forskningsresultat/

http://www.bokus.com/bok/9789127196582/mindfulness-en-vag-ur-nedstamdhet/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zadeira
2016-11-23 10:12
#13

#11 Fast andra mediciner, som inte är mot Depression, kanske TSanvänder, det vet vi inget om 😉

Annons:
Annielle
2016-11-23 10:19
#14

Så sant! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
2016-12-07 17:33
#15

Det är inte omöjligt att ta sig ur en Depression själv. Antingen genom att vänta ut den, eller att liksom använda sig av "självbehandlingar". Och då menar jag typ att man motionerar mer, kanske börjar med yoga, lägger om sin kost, läser självhjälpsböcker, mediterar, osv. Men det beror mycket på hur Deprimerad man är och varför man är Deprimerad.

Jag kan inte ta mig ur den själv, t:ex, medan vissa kan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: