Annons:
Etikettsymtom
Läst 663 ggr
Martyvonparty
2016-06-13 22:29

P-piller orsakar depression?

Vet inte om det blir i rätt forum nu, men jag chansar!

Jag tar det i korthet. Har varit depremerad sedan början högstadet, alltså typ sen 7:an ungefär. Då var jag 14 och är idag 21 år gammal. Har haft "uppehåll" där jag ändå känt mig ganska glad, men aldrig helt lycklig.

Började med Ppiller i 1:an på gymnasiet, mådde jättebra till en början men sedan gick jag in i en extremt djupt Depression ed självskadebeteende och självmordsförsök.

Tänkte inte alls att det kunde bero på mina P-piller och fortsatte äta dem.

Nu för ca 1 månader sedan var jag hos läkare pga Depression och han föreslog att jag skulle sluta med mina piller då dessa kunde vara orsaken till min Depression. Sagt och gjort så slutade jag med dem. Jag mådde bra i några dagar men nu är jag fruktansvärt nedstämd.

Har alltså gått i nästan 2 månader och konstant varit ledsen. Har försökt googla men inte sett något om att avslutande av  ppiller kan ge effekt så här lång tid efter. Jag har alltid tänk att det säkert är för att kroppen ska komma igång med sin egna hormonproduktion igen, men det här är inte hållbart!

Till det jag egentligen undrar; Har någon anna upplevt något liknande när ni slutat med ppiller, att det tagit såhär lång tid att bli "normal"? Jag orkar inte med längre att alltid vakna ledsen och somna ledsen. Får ju vätskebrist av alla tårar..😕

Ber om ursäkt för rörig text heheh

  • Redigerat 2020-12-18 17:25 av Lia
Annons:
Agafia
2016-06-13 22:32
#1

Får du någon behandling ? Samtal / mediciner ?

[Klave]
2016-06-13 23:19
#2

Jag mådde mycket dåligt psykiskt när jag hade p-stav och med andra diagnoser i botten var det inte hållbart så jag tog ut den men att man skulle må sämre av att ta bort ett p-medel har jag aldrig hört talas om.

Går du på något SSRI-preparat?

Martyvonparty
2016-06-14 00:36
#3

Jag gick tidigare på antidepp, Citalopram Sandoz 30mg/dag, om jag minns dosen rätt.  Tyckte inte alls det hjälpte. Upplevde dessutom att jag blev otroligt trött, kunde i princip somna i klassrummet osv helt okontrollerat och fick dessutom något som jag upplever som hjärtklappning. Valde därför att sluta med dem.

Fick atarax underskrivet samtidigt mot oro, dessa hjälper inte heller speciellt mycket eftersom att det är ett antihistamin.. blir dock lite trött av dem, så tar ganska ofta 2 st 25mgpiller när jag ska sova.

Nej, jag går inte heller och pratar med någon.. har försökt mig på det där men vill inte alls prata med någon jag inte känner om mina "problem" och "hjärnspöken"…

Har inte heller hört att man skulle må dåligt av att sluta med hormonella preventivmedel, mer än kanske max de närmsta dagarna,.. det har ju gått så lång tid nu att det inte borde vara orsaken..?

[Klave]
2016-06-14 00:46
#4

Hur länge prövade du antidepressiva? Det kan nämligen ta upp till 3 månader innan kroppen vänjer sig. Trött blir man såklart men man vänjer sig. Deppresion uppkommer alltid av en orsak. Antingen biologiskt och det är oftast då antidepressiva hjälper mest eller pga. Stress, att man vart med om något som man behöver bearbeta etc. Och detta löser man endast via någon form av samtalsterapi. Man kan dämpa det med antidepressiva men problemet kommer alltid finnas kvar och de måste man bearbeta.

Martyvonparty
2016-06-14 00:56
#5

Nu var det ju inte bara tröttheten som gjorde att jag slutade med dem, upplevde som sagt också att jag fick hjärtklappning.

Dessutom står det numera i bipacksedeln till Atarax, att Atarax och Citalopram inte får kombineras… Det var ju de två som jag fick utskrivet.. kan hända att de två inte är kompatibla med varandra och att det därmed blir en ökad effekt på biverkningarna.. 

Misstänker att det är både biologiskt och utlöst av något. Både min mamma och min syster går in i perioder där de är väldigt nedstämda, ledsna och trötta på livet med jämna mellanrum, men för dem går det alltid över inom max 2 veckor.. För mig har detta pågått sedan jag var 14 år, och är idag 21… att ha till större delen mått dåligt 7 år av mina 21 är faktiskt helt galet.. att 1/3 av mitt liv "slösats" på att må dåligt.. :( 

Jag ser verkligen ingen möjlighet till förbättring eftersom det gått så lång tid.. Håller dessutom just nu på att komma tillbaka från utbrändhet/utmattning.. Gick in i väggen i December 2014 och kämpar fortfarande med att komma tillbaka till en fungerande vardag..

Upp till toppen
Annons: