Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1112 ggr
Lia
2/16/16, 5:39 PM

UMS

Utmattningssyndrom. Psykisk och fysisk utmattning till följd av långvarig stress. Symtomen är bland andra:

  1.  Koncentrationssvårigheter eller minnesstörningar.
  2. Nedsatt förmåga att hantera krav och tidspress.
  3. Känslomässigt labil eller irriterad.
  4. Fysisk svaghet eller uttröttbarhet.
  5. Fysiska symtom (t.ex. värk eller yrsel).
  6. Sömnstörning.
  • Redigerat 12/18/20, 5:46 PM av Lia
Annons:
Loris M
9/22/17, 8:53 AM
#1

Vet inte om det är okej på den här sajten att länk till andra Ifokus-sajter, men jag skrev ett inlägg om UMS på Hjärnan för ett tag sedan där många som har diagnosticerats (inklusive jag själv) gått in och skrivit ingående som sina symptom. Det kan vara bra att läsa tänker jag om någon söker mer information än det du skrivit ovan, vilket var väldigt förenklat och kort. Här är tråden i all fall: 

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/566bf855ce12c409250013b7-hjarnan-vid-utmattningssyndrom

Lia
9/22/17, 12:06 PM
#2

#1 Ja detta är bara en liten text till lexikonet, artiklar kommer i framtiden. Självklart får du länka till andra sajter, det är jättebra att få så mycket information som möjligt! :-)

Loris M
9/22/17, 12:17 PM
#3

#2 Så bra, tack! 🙂

Det här med UMS är fortfarande lite tabu. De som drabbas är ofta högpresterade och känner skam och misslyckande och de som inte är så insatta och inte drabbade viftar bort det som att man är bara "lite trött" och "lite deprimerad". Riktigt så är det ju inte så klart och det är viktigt att det skrivs och pratas om det.

Lia
9/22/17, 7:41 PM
#4

#3 Precis! Jag själv har lidit av detta i 7 år, så jag har full förståelse för andra med UMS (och andra diagnoser med såklart).

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: