Annons:
Etikettbehandling
Läst 5016 ggr
Lia
2016-02-16 14:24

Vilka mediciner har du testat?

Har du testat några mediciner? Hur har det fungerat för dig?

Annons:
Lia
2016-02-16 18:35
#1

SSRI fungerar inte alls för mig, jag får bara biverkningar. Lamotrigin gav mig utslag. Just nu äter jag Venlafaxin, ett SNRI, mot ångesten och Litium mot Depression och borderline. Det fungerar bra, men jag är väldigt impulsiv och avslutar behandlingen då och då.

[lillelull]
2016-02-18 05:41
#2

Mirtazapin - katastrof ont i kroppen plus restless legs Atarax fick jag en gång tog en tablett och fick så myclet restless legs at jag tuggade på insidan av läppen tills de började blöda. Jag har sjukdomen RLS så jag är jättekänslig för antidepp då de nästan alla ger myrkryp. mianserinen funkar ok har ont i kroppen när ja höjer dosen ttp vaknar med sträckt lårmuskel och kan knappt gå ur sängen men de går över innan nästa dos ska läggas på. Sen har ja stesoliden- den bästa medicinen i världen enligt mig räddat mig Ska börja med lyrica snart

MagnusG
2016-02-19 19:39
#3

Jag kommer inte längre ihåg namnen på de flesta jag tog men jag minns namnet på en: citalopram/citalopram orifarm. Den är menat att ta under längre tid mot Depression. Den gav mig otroligt med biverkningar (muskelsvaghet, snurrande i skallen, så att jag inte kunde sova, m.m.) så den jag slutade jag med (efter några veckor eller en månad tror jag) men ett flertal biverkningar höll i sig i ca 2 månader efter att jag slutat trots försiktig nedtrappning och muskelsvagheten kan jag fortfarande känna ibland när jag är trött, trots att det gått över 3 år. Jag minns att i alla fall en av de alvarliga biverkningarna inte ens stod med i bipacksedeln.

RoxannaS
2016-02-23 16:47
#4

Fick prova citalopram som första sort. Den mådde jag konstant illa av. Hade ont i huvudet och blev bara mer hängig. Sen blev de venlafaxin (som min mamma tipsa om för hon själv äter den). Och de funkade bra i 2 år tror jag. Men något hände och effekten tvärvände så jag blev mer Deprimerad och hängig av den. Så jag fick kriga över 6 månader för att få bort den. De är en nackdel med den. De är att den är svår att trappa ut utan att få massa dåliga biverkningar av den. Sen stod jag på benen ett år ca utan medicin. Eller om de var längre tid kanske. Sen fick jah prova en sort som jag inte kommer på vad den heter nu bara för de, den hjälpte sisådär. Så jag fick voxra som tillägg. Men den hann aldrig få någon effekt för jag glömde medicinen hos en kompis som bor 25 mil bort å blev utan över 1 vecka innan den kom med posten till mig så då valde jag att inte börja igen eftersom de blev så stor dos att hoppa rakt in till igen. Sitter nu i valet och kvalet att prova något annat. Ska träffa en läkare på torsdag.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Aleya
2016-02-26 22:42
#5

Citalopram var första sorten. Blev helt koko av den. Lamatrogin fick jag med. Men fick kräkningar av det så fick sluta. Sen venlafaxin (eller hur det nu stavas) var mycket bättre. Men eftersom jag nu mår bra så har jag inga mediciner. Men är mest nöjd med den sista.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

RoxannaS
2016-02-27 16:27
#6

Cipralex hette den jag inte kom ihåg namnet på. Blev insatt på mirtazapin eller vad den heter nu så får vi se om de kan vara något


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[rumelle]
2016-02-27 17:21
#7

Fontex/Fluoxetin var den första medicin jag testade, och då den fungerade väldigt bra så har jag fortsatt med den.

moa.al
2016-03-02 19:01
#8

Har bara testat Fluoxetin än så länge och den gjorde ingenting, förutom att jag fick hemska mardrömmar från den. Har slutat ta den och väntar på att den ska försvinna från mitt system innan jag ska börja ta ny medecin

Splatter
2016-03-09 10:23
#9

Tog mirtazapin i 2 år och det fungerade rätt bra tills nu i januari när det helt plötsligt slog slint och det blev helt omöjligt att komma upp ur sängen i tid. Kom sent till precis allt. 

Ska börja med Cymbalta (SNRI) snart istället mot deppigheten och mot nervsmärtor, men jag måste börja med Intuniv först mot koncentrationssvårigheter och sömnproblem (har ADHD) och min psykiater vill inte att jag ska påbörja två nya mediciner samtidigt.

taylor__lambert
2016-03-11 17:15
#10

Tog sertralin under ett år. Sen har jag tagit den lite då och då under någon månad jag mått dåligt under. Tar inte detta numera.

Både bra och dåligt. Extremt ökad aptit, vilket var bra för mig för jag har sån dålig aptit. Små humörsvängningar. Sen slutade det med att jag inte kände några känslor alls vilket gjorde det jobbigt i min vardag samtidigt som det var bra för jag kände ingen oro att säga det jag ville ha sagt, men samtidigt kunde jag varken känna glädje eller sorg vilket gjorde mig mer Deprimerad.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Mazamizari]
2016-03-11 18:26
#11

Jag tar Atarax från och till då jag vet att jag måste göra saker som jag egentligen inte klarar av på grund utav mitt psykiska mående. Men samtidigt så gör den mig jätte trött så jag skulle nog inte orka ta den hela tiden, för samtidigt som den dämpar ångesten och paniken så gör den mig jätte sömnig.

[Sandi92]
2016-03-20 00:03
#12

Fluoxetin - den första antidepressiva medicin jag fick. Hjälpte hyfsat i början, men efter lite över ett år hjälpte den inte längre så jag slutade.

Atarax - fick den för sömnsvårigheter, men hjälpte ytterst lite.

Sertralin - andra antidepressiva jag testade. Hjälpte bra mot depressionen. Har nyligen, utan råd av läkare, slutat med den då jag blev väldigt trött av den.

Mirtazapin - mot sömnsvårigheter. Har funkat rätt så bra, blir trött av den, men tyvärr blir jag också väldigt trött dagen efter. Den ger mig ibland restless legs.

Farwuq
2016-03-20 10:26
#13

Min läkare har vid ett par tillfällen tagit upp frågan med SSRI preparat med mig, eftersom jag inte sett nyttan med det hela; så har jag sagt Nej.
Detta främst eftersom jag har MS och inte har i dess medicinska mening någon Depression
Det som i första hand håller mig flytande i vardagen är 650 mg Lyrica/dag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Lia
2016-03-20 12:08
#14

#13 SNRI kanske fungerar för dig? Det påverkar inte endast serotoninhalten, utan även noradrenalinet, och överlag är det mycket mindre biverkningar.

Farwuq
2016-03-20 19:26
#15

Mja… Jag väntar och ser. Jag knaprar numera något som heter 5-htp.
Jag har haft kollegor som tagit SSRI och sett hur de förändrats; det jag har sett det har inte glatt mig att se, därför är jag rädd.
SNRI känner jag knappt till, jag får läsa på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MagnusG
2016-03-20 20:05
#16

#15 Det kan jag mycket väl tänka mig. Citalopram är SSRI och det borde aldrig ha skapats. "Demontabletter" kallade jag dem efter min erfarenhet med dem. Men det finns även mycket annan skit där ute i antidepressiv väg.

Calcifer
2016-03-22 04:44
#17

Nämn den och jag har provat den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

moa.al
2016-03-25 12:23
#18

Tar just nu Lamotrigin 1A farma, och har haft konstant huvudvärk sen jag började ta den, och Lergigan som jag får torr mun av. Annars fungerar de hyfsat

Wowy
2016-04-04 23:10
#19

Sertralin tar jag. Märker inga bieffekter, möjligen trötthet, men det har nog med annat att göra.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lona
2016-04-15 19:15
#20

Jag har knaprat mig igenom större delen av FASS psykofarmaka, nu har jag en kombo som jag tycker funkar hyfsat - men som läkarna helst inte vill skriva ut på grund av risken för serotonergt syndrom.
Käkar Lamotrigin, Anafranil retard, Sertralin och Circadin samt Atarax och Stesolid vid behov.

Främsta biverkningarna är väl muntorrhet, viktökning och att jag kräks av Lamotriginet men det är det värt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Splatter
2016-04-15 22:56
#21

#9 Varken Intuniv eller Cymbalta funkade, så tillbaka till Mirtazapin med det nya tillskottet av Voxra, woho.

Övriga mediciner är Attentin under dagen, Melatonin till kvällen, Atarax vid behov mot nattlig klåda och Citodon vid behov mot nervsmärtor när det blir för mycket.

RoxannaS
2016-04-16 00:44
#22

Slutade med mirtazapinen. Fick för mycket obehagliga biverkningar av den. Såsom synbortfall osv. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Calcifer
2016-04-16 23:49
#23

Själv sitter man fast i en karusell av att de vägrar ens se över min medicin trots att jag ätit venlafaxin i över ett år utan något som helst resultat och i maxdos mer än halva tiden. Så jag tar den inte. Vet att man inte "ska" göra så, men jag trappade ner på egen hand och nu hämtar jag helt enkelt inte ut dem längre. Jag har krävt att få byta i flera månader och ingen lyssnat så ja.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

taylor__lambert
2016-04-17 18:39
#24

Efter en dipp i livet så fick jag mirtazapin, men kan ju inte direkt säga att dom hjälper alls, känner ingen skillnad öht. Så får man väl se vad som händer härnäst…

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

lövsångare
2016-05-04 23:24
#25

Har bara fått sådana där lergigan eller vad de nu heter utskrivet på psykakuten. Tillfrisknade gudskelov relativt snabbt från sjukdomen så hann aldrig börja med medicinsk behandling. :) Annars hade jag väl fortfarande knaprat piller trots att jag är frisk…

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

Upp till toppen
Annons: