Annons:
Etikettbehandling
Läst 666 ggr
NozoilNäsa
2017-09-11 18:32

Vad ska jag göra?

Jag har varit Deprimerad så länge jag kan minnas, jag är 20 år och har mått psykiskt dåligt i 10-12 år nu, varje dag tänker jag på att dö, innan jag lägger mig och det första jag tänker på när jag vaknar är om omständigheter där jag inte längre finns i livet.. Jag inser att jag behöver hjälp, och min pojkvän är mycket medveten om detta och har försökt skaffa hjälp åt mig genom en vårdcentral.. Problemet är att jag måste ta kontakt med dem själv, jag har en extrem fobi mot att tala i telefon, ska jag göra ett samtal får jag en panik attack och klarar inte av det. Jag har heller inget jobb eller pengar, jag klarar inte av att skaffa det, och alla ställen jag har kollat om hjälp måste man betala för och för att ens boka möte måste man ringa till dem. Min pojkvän kan inte heller beställa en tid för att skaffa hjälp till mig för att dem säger jag själv måste ringa.. Jag vet inte vad jag ska göra, när jag väl hamnar i botten i mitt psyke så försvinner alla mina känslor, jag vet inte hur jag ska beskriva det men det är som att jag inte känner någon smärta, eller lycka. Allting bara försvinner, allt hopp om en framtid, alla mina intressen blir inte viktiga längre, till och med mina känslor för min pojkvän försvinner och jag skulle kunna göra slut med han utan att känna någonting fastän han betyder mer för mig än någon annan i hela världen någonsin har gjort. Fortsätter det såhär så kommer det sluta med att jag försöker ta mitt liv igen, men när jag väl försöker få hjälp så kommer alla dessa hinder som pengar och att jag måste kontakta dem. Min mamma kan kanske hjälpa med pengarna men då kvarstår fortfarande problemet att jag inte ens kan fixa hjälp, jag vet inte ens vem jag ska kontakta, och även om jag visste det så skulle jag inte kunna ringa till dem för min fobi. Vem ska jag kontakta? finns det något sätt att undvika ett samtal eller så att min pojkvän åtminstone kan ta samtalet åt mig? jag orkar inte känna mig såhär längre.

  • Redigerat 2020-12-18 18:34 av Lia
Annons:
Aleya
2017-09-11 18:37
#1

Kan du bara inte ringa till 1177 och fråga först hur du ska göra och vända dig? Utan krav på dig själv att du måste sitta och babbla i all evighet och kan lägga på när du vill. Det är ju ett steg i rätt riktning. Spela in samtalet så du minns vart dom säger att du kan få hjälp är mitt råd. Lägg upp en plan liksom. Att en dag ska du fråga vart du ska vända dig. Nästa dag får du ta och ringa dit du kan få hjälp och prata med dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agda
2017-09-12 00:21
#2

När jag ska boka tid på vårdcentralen så brukar jag göra det via mina vårdkontakter (på 1177's hemsida). Ibland har min mamma ringt och bokat tid åt mig (jag klarar inte heller av att prata i telefon), det har inte varit några problem alls. Jag vet inte om hon brukar berätta att jag själv inte kan ringa p.g.a. social fobi.

De gånger jag har sökt vård för depressioner så har jag träffat läkare på vårdcentral, gick också ett tag och pratade med en psyksköterska på VC.

Niklas
2017-09-12 08:44
#3

Skriv ett brev annars. Du kan ta texten du har skrivit här och skicka. Det går säkert att mejla också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
2017-09-12 18:09
#4

Ja, som #3 säger försök med ett brev, skicka eller åk dit och lämna.

När jag var på psyk här sist, kom det in en person med ett brev från sin partner och sa "hen vill ha hjälp och behöver hjälp, men klarar inte att komma in själv, kan jag lämna detta brev från hen så ni kanske kan vara den som ringer upp?" Genast sa receptionisten att hon skulle kolla om det fanns någon sköterska ledig så de kunde få prata mer om det och jag tror inte för ett ögonblick att när hen sen gick därifrån så hade hen inte fått jättebra verktyg för att se till att partnern fick hjälp.

Annars, om du MÅSTE ringa, skriv ner exakt vad du ska säga, när de sagt hej osv, säg t:ex "jag har jättefobi för att ringa, jag har skrivit ner vad jag vill säga, är det okej om du väntar medans jag bara läser upp det för dig och sen kan vi prata på riktigt?"  Tror absolut inte de skulle ha något emot att bara lyssna tills du fått ut allt du skrivit ner, t:ex det du skrivit ovan, innan det blir ett riktigt samtal av det hela.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michis 08
2017-09-14 19:50
#5

Hej, 

Vad tror du om att vända dig till någon kyrka och tala med en Diakon. 
Även om du inte är religös så kan man vända sig till en Diakon. 

:)

Upp till toppen
Annons: