Annons:
Etikettdiagnos
Läst 3269 ggr
Boyka
9/5/17, 5:07 PM

Hög utbrändhet och utmattningsdepression.

För å göra en lång historia kort så har jag konstaterats för hög utbrändhet och utmattninsdepression. Är sjukskriven och går hos psykolog och kbt samt familjerådgivning. Känns som inget förändras och jag har provat flertalet SSRI och SNRI preparat. Just nu venlafaxin 300mg samt voxra 300mg. Om inte det hjälper ger jag fasen upp. (Nyligen höjt voxran). Jag är så sjukt låg och har funderingar på ta mitt liv. Det har gått så långt att jag och min sambo diskuterar att flytta isär pga situationen är inte hållbar. Allt gör det krångligare också när vi har 2 barn. Blir sjukt lättirriterad och har inget tålamod i hemmet. På jobbet funkar det men har provat 100% någon dag vilket resulterade i domningar. Flertalet pauser och klapp slut på kvällen. Ni som ätit antidepressiva utan bra effekt. haft liknande historia/ fått hjälp av voxra. Dela gärna med er vad som gjorde att det vände och när. Har varit Deprimerad i flera år och kännt hela tiden jag orkar inte familjelivet. Är i grunden skit stressad inombords.

  • Redigerat 12/18/20, 5:46 PM av Lia
Annons:
Calcifer
9/5/17, 5:23 PM
#1

Har du stadig kontakt med någon att prata med inom vården? Ibland kan det ta väldigt lång tid innan man hittar exakt rätt medicin för att hjälpa en. Jag har väl provat 10-20 stycken eller nåt under min livstid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Boyka
9/5/17, 6:09 PM
#2

Njaa stadig.. Jag har äntligen fått träffa samma läkare 4ggr. Aldrig hänt förut. Både psykologen och kbt är nyligen påbörjat. Så har bara hunnit med 1 möte hos vardera. Förut hade jag en kurator på 10samtal som inte hjälpte och tappade förtroendet för.

Calcifer
9/5/17, 6:36 PM
#3

#2 Okej då hoppas jag att du får bättre stöd nu och mer stabilt stöd, dvs inte ny person varje gång.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Boyka
9/5/17, 6:46 PM
#4

Mm behöver det. Men alltså detta om medicin.. Serotoniner noradrenalin å dopamin verkar ju alla handla om. Hur sjutton kan olika SSRI funka så upp å ner för folk. Det ä ju samma ämne som ska påverkas

Niklas
9/6/17, 9:29 AM
#5

#0: Förstår jag dig rätt att du jobbar medan du är utbränd? Det låter väldigt olämpligt i så fall. Be om hjälp att hitta rätt medicin. De fungerar olika på olika personer. När du hittar rätt kommer det inte att råda någon tvekan om det. Motionera dagligen och försök att äta bra. Det tar lång tid att komma tillbaka. Planera för det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Boyka
9/6/17, 11:58 AM
#6

Jo precis jag jobbar 50% nu. Min läkare sjukskrev mig först 100% 1månad sen 50% i drygt 2månader. Jag tar mig ork styrketräna 3-4ggr i veckan iaf. Är insatt i kost så äter det bra också. Hoppas höjningen på voxran hjälper. Vill komma ur denna låga nedstämda personligheten jag fått

Annons:
Niklas
9/7/17, 5:01 PM
#7

Jag är inte säker på att det är bra att du jobbar. Hur länge sen var det du först sjukskrevs?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Boyka
9/7/17, 6:07 PM
#8

Först fick jag semester V24-29. I slutet av den så träffade jag en läkare pga min långvariga Depression som ville börja om på noll. Jag fick göra tester igen och han berättade tydligt att jag har ångest, Depression och ett resultat som visar hög utbrändhet (>5.0 i testet). Då blev jag sjukskriven 4v rakt av på 100%. Sen skulle jag på test göra 2v 50%. första veckan stanna jag hemma pga ingen motivation. Andra veckan jobbade jag dumt nog 8+8+4 vilket resulterade i flera vilopauser och domningar i ansiktet. Sen träffade jag läkaren på måndagen som skrev 2mån 50% för Att jag är "ung" 33år så vill han inte ha mig borta från jobbet så länge. Dock är mitt jobb tung rivning med mask så inte optimalt, med dåliga alternativ. Ursäkta långa texten….

Niklas
9/8/17, 10:21 AM
#9

Jag tror du behöver mer tid. Min första gång var jag heltidssjukskriven ett drygt halvår. Det tog lång tid innan jag kunde jobba hela dagar efter det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
9/8/17, 4:10 PM
#10

Jag tror samma som #8. Det är faktiskt bättre att du är sjukskriven nu, i ett svep, en längre tid, än att du hamnar i en bana där du måste sjukskriva dig kanske 75% eller mer/mindre under de närmaste åren i perioder av 1-2 månader.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Boyka
9/11/17, 12:19 PM
#11

Ja nu är det ju doktorn som bestämmer och jag vill ju inte förlora någon ersättning för jag håller mig hemma och vägrar jobba. Man ä väl skyddat 90 dagar se sjunker ersättningsnivån

Calcifer
9/11/17, 3:18 PM
#12

#11 Har du varit ärlig med hur du faktiskt mår?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Boyka
9/11/17, 6:05 PM
#13

Joo absolut. Fick ju akut remiss till psyktriatrin. Har ju haft självmordstankar varje dag å min ångest var extrem stundtals. Fick först prova hög dos av atarax för att komma upp men hjälpte inte ett skit. Sen pratade läkaren om anafranil men blev inte av. Jag ä slutkörd som person å otroligt lättirriterad inför barnen. han tyckte ändå jag ska köra 50% och just nu tror jag det funkar. Är ju helt slut vissa dagar ändå men färre än förut iaf.

Annons:
Niklas
9/11/17, 7:22 PM
#14

Atarax använder man väl vanligtvis som insomningsmedicin?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
9/12/17, 6:13 PM
#15

#14 Det kan användas i lite olika syften, egentligen är det ju varken insomningsmedicin eller ångestdämpande men kan användas till båda delarna. Jag har haft det emot ångest men det fungerade inte alls för mig. Det har inte hjälp för sömnen heller. Det brukar vara det första man vill prova då det inte är beroendeframkallande som benzo är. Men det fungerar som sagt inte för alla, det är väldigt olika.

Jag känner ingenting. Öht. Jag har en bekant som somnar som en stock på det och utan problem sover lätt 10 timmar med hjälp av den. Har andra bekanta som tar mot ångesten men blir inte trötta utan bara lugna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
9/12/17, 7:56 PM
#16

#14 Atarax är ångest-dämpande. Egentligen är det en antihistamin, men den kan upplevas som ångestdämpande också. Som ren insomningshjälp har jag aldrig hört att den används.

Zadeira
9/12/17, 8:05 PM
#17

TS, som jag förstod det har du precis börjat gå hos psykolog och KBT. "Problemet" med det är ju att det inte hjälper direkt, utan kan ta lite tid innan man faktiskt känner att det har någon effekt. Därför tycker jag du ska ge det samt medicineringen lite tid innan du kan utvärdera om du blir hjälpt. Under den tiden tycker jag inte du ska jobba, utan argumentera hos läkaren för att du behöver sjukskrivning för att kunna ge terapin hundra procent.

När det gäller medicinering så finns det ju otroligt många olika och det kan hända att man behöver gå genom ett flertal innan man hittar rätt kombinationer av olika preparat och olika doser. Det är ju också så med såna mediciner att man behöver ta dem ett tag innan man kan säga om de har någon effekt, det går liksom inte på någon dag utan kan ta flera veckor innan man kan bedöma hur en medicin påverkar en. Även om SSRI/SNRI i grunden påverkar samma saker i hjärnan så är de sammansatta olika och så är människor dessutom mer eller mindre mottagliga för hur medicinerna verkar. Därför är det tyvärr inte så att en medicin funkar för alla med samma problem.

AjnaV
10/3/17, 8:38 AM
#18

Det finns inga quick-fix mot utmattningsdepressioner/utbrändhet. Mediciner som voxra kan stabilisera måendet och ge lite mer energi, men är batteriet tomt så måste det laddas, och det tar en jävla tid. Ofta flera år. Kbt är bra för att inse vad man gör fel, vad som har lett till utmattningen, och få olika verktyg till att komma tillbaka. Men det måste få ta den tid det tar. Själv kämpar jag på sedan ett år tillbaka, och jobbar nu 50% . Har insett att jag aldrig kommer att bli den jag varit, men hur surt det än är så får jag väl anpassa mig.

Niklas
10/3/17, 10:50 AM
#19

#18: Du kommer inte att återfå din kapacitet fullt ut men du kan komma väldigt långt. Det tar dock, som du skriver, ofta väldigt lång tid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Boyka
10/4/17, 12:12 PM
#20

Oj, glömt bort denna tråd litegrann. 

svar till  Zadeira: det stämmer att jag nyss påbörjat kbt och tyvärr är det långt mellan gångerna pga underbemanning. Vi har börjat inrikta oss på mina "fel"-tänk mer än utbrändheten.  Angående utbrändheten så gäller det väl fortsatt vila antar jag. Blev sjukskriven 2mån 100% pga en rejäl dipp nyligen. Kanske var insättningsbiverkan eller att kroppen sa ifrån. Fick domningar i ansiktet en sväng och nästa hjärtklappningar och högt blodtryck. 

Nu har ångesten och deppen varit i schakt några veckor iaf.

Annons:
Upp till toppen
Annons: