Annons:
Etikettrelationer
Läst 1191 ggr
aatto
8/28/17, 10:21 PM

Ska jag berätta för mina vänner?

Jag vet inte om jag ska berätta för mina vänner att jag har fått diagnosen Depression. Jag vill absolut inte lägga ansvar på dom, mina vänner ska inte behöva se till så att jag lever och mår bra. För ett par veckor sen blev jag inlagd på psykiatrin efter ett självmordsförsök. När jag berättade det förändrades relationen till dom flesta vänner, dom stöttade mig i allt, skrev oftare, osv. Jag vet att deprimerade personer ofta hittar fel på sig själva men det känns inte rätt att dom ska oroa sig över mig hela tiden. Det känns som att jag gör fel som berättar. Sen vet jag inte om jag behöver berätta, jag vet inte om det skulle göra någon nytta. Jag går hos en psykolog och har fått hjälp men jag pratar hellre med mina vänner, människor som jag inte betalar och bokar tid hos utan som ändå kommer finnas där.

Jag har fått frågan förut och kommer säkert få den nu också, jag anser inte att mina vänner ska ta ansvar för mig eftersom jag har klarade mig bra innan jag träffade dom jag har bäst relation med idag.

Vill bara höra hur andra tänker och skulle göra, jag kan inte ta några egna beslut längre utan beslutsångest haha.

  • Redigerat 12/18/20, 4:55 PM av Lia
Annons:
Calcifer
8/28/17, 10:49 PM
#1

Jag tycker du kan säga ungefär vad du sagt här. Förklara att du är Deprimerad, men också att du får hjälp av en psykolog, men att du gärna pratar ibland med dina vänner om de känner sig bekväma med det. Säg att du är faktiskt fortfarande samma person egentligen, det har bara blivit lite tungt. De behöver inte behandla dig annorlunda eller som glas, men bara kanske komma ihåg att om du ställer in en fika (eller dylikt) så handlar det inte om dem utan att du kanske bara mår lite sämre den dagen och inte orkar.

Att vara ärlig med sina vänner är absolut inte att tynga dem. Det är inte samma sak. Det är inte heller att kräva något av dem, och det kan du också tillägga. Det är helt förståeligt att de hör av sig mer och det är inte konstigt att de oroar sig - jag antar att du också skulle oroa dig för dina vänner om du fick reda på att de mådde så pass dåligt att de gjort självmordsförsök. Det är liksom naturligt. 

Säg att du uppskattar dem och deras stöd, men som sagt, du lägger inget ansvar på dem och kräver inget mer än att de ska vara dina vänner precis som de var innan. Ni kan fortfarande ha kul ihop och prata om annat. Sen kan du absolut även lägga till att du vill inte att allt ska handla om dig. Du ska inte behöva vara fokus i alla konversationer. De kan fortfarande prata med dig om sina grejer, vad de hittat på, om de är lite ledsna, etc. De behöver inte tippa på tå kring dig eller bara prata om dig och dig och dig och dig. Det kan vara en viktig sak att lägga fram. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
8/29/17, 1:49 PM
#2

Jag håller med om att det är bra att berätta. De flesta kommer att vilja veta. Gällde det dem skulla du vilja veta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Michis 08
9/14/17, 7:44 PM
#3

Är Depression en diagnos ? :) 
Jag trodde det var mer ett tillstånd, som orsakas av en livs situation. 

Men svar på din fråga så tror jag att man kommer längst med ärlighet. 
Även om den inte alltid är så smickrande. 
Vänskap bör klara av att höra sanningen, annars så är det ingen vänskap att ha. 
Eller va tror du ? ;)

Niklas
9/15/17, 12:24 PM
#4

Depression är en diagnos. Exempelvis Utmattningsdepression är det många kallar utbrändhet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Michis 08
9/15/17, 9:52 PM
#5

Där ser man … alltid lär man sig något nytt …  

;)

Upp till toppen
Annons: