Annons:
Etikettbehandling
Läst 1912 ggr
rebecka.b
2/14/17, 11:17 AM

Tystnadsplikt kurator

Jag mådde sjukt dåligt under en 5 månaders priod o i mitten på den här perioden sökte jag hjälp hos skolkuratorn, (13 år) jag berättade lite om hur jag mådde o om min familj o så alltså inget groft men när mötet började närma sig slutet sa han att han var tvungen att meddela mina föräldrar om att jag varit där. Jag blev såklart arg efters han har tystnadsplikt o sa de till honom också sen ficka ja där i från, jag pratade me min lärare o bad henne skriva till honom att jag inte vill komma på fler möten. Men han tyckte att jag skulle komma ner till honom en stund och stämma Av lite saker vilket jag gjorde också. Efter de va det tyst från honom i kanske en månad, och undertiden pratade ja med en av mina kompisar om hur jag mådde o mitt självskadebeteende. Jag vet själva att de hon gjorde va tätt men vad hennes föräldrar gjorde kanske va lite överdrivet, hennes mamma ringde då till kuratorn o pratade om vad som hänt, vilket också hade varit helt okej om inte hennes pappa hade anmält mig till SOS. Så kurator skrev till mig o bad mig komma ner o prata om en viktig sak (innan de här visste jag inte om att hennes föräldrar gjort de här) så jag gick ner pratade/Krek lite på honom, vart TVINGAD att visa min arm för honom och han ringer mina föräldrar. o jag har kompisar som varit med om liknande saker med samma kurator och han har ringt till föräldrarna o berättat allt för deras föräldrar utan till stånd men dok så ba deras mindre oroväckande kan man tycka. Och sen så har han ändå inte håller son tystnadsplikt för han har berättat för mina kompisar om vad som hänt och för min lärare, o alla som jag pratat med som varit hos honom säger att han har berättat för föräldrar kompisar o lärare utan tillstånd Så frågan jag har är får en kurator ringa o berätta för ens föräldrar och lärare att man varit där o pratat utan att få tillstånd av eleven/personen som varit där?

Annons:
Niklas
2/14/17, 11:22 AM
#1

Här hittade jag en text som tar upp tystnadsplikt mellan skolkurator och föräldrar: http://www.elevhalsan.se/staffan/foraldrakontakt-vid-elevkontakt-galler-olika-regle_3280.htm Det är inte alltid tystnadsplikt gäller. Det beror på om föräldrarna behöver få veta något för att kunna fullgöra sin plikt som vårdnadshavare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2/14/17, 11:25 AM
#2

De får bryta tystnadsplijten om du är minderårig och de anser att det krävs för behandlingen och om du är utsatt för fara.

Själv skador hos minderåriga får dom lov att kontakta vårdnadshavare för såvitt jag vet.

Calcifer
2/14/17, 12:43 PM
#3

Om du skadar dig själv får de prata med dina föräldrar. Däremot har de ingen rätt ALLS någonsin att diskutera dig och dina omständigheter med föräldrar till en av dina kompisar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2/21/17, 8:37 PM
#4

Instämmer med #3, det är faktiskt anmälningsbart att kuratorn pratat med andra än dina föräldrar eller andra vårdgivare. Han får faktiskt inte ens medge att du har pratat med honom till andra, i synnerhet inte till kompisar eller deras föräldrar!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[memoirsofaclone]
4/4/17, 3:26 PM
#5

När jag var hos kuratorn började hon med att berätta att om det jag skulle berätta var väldigt allvarligt så skulle hon behöva ta kontakt med föräldrar. Så ja, om de tror att det finns risk att man kommer till skada så får de bryta tystnadsplikten.

Upp till toppen
Annons: