Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1474 ggr
[Cloudy]
2017-02-13 22:52

Jag behöver hjälp

Hej, Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva eller hur jag ska börja, men jag gör väl ett försök. Just nu mår jag väldigt dåligt psykiskt och jag vet inte längre vart jag ska vända mig. På sistone har jag haft det lite jobbigt med självmordstankar och självskadebeteende och ärligt talat vet jag inte hur länge jag orkar ta mig igenom varje dag. Varje dag är en ständig kamp. Jag behöver hjälp, det vet jag, men psykiatrin tar inte mina rop på allvar. När jag sade till min förra psykolog att jag trodde jag kunde vara Deprimerad svarade hon bara "men jag ser ju att du inte är Deprimerad. Du ler ju." I nästan elva månader har jag väntat på en samtalskontakt, men ingenting händer. Trots att de vet om mina självmordsförsök och min nuvarande mentala hälsa. Jag vet inte vad jag mer kan göra. Psykiatrin erbjuder ingen hjälp. Finns det någon som kan erbjuda ett råd, stöd eller vad som helst?

Annons:
lizton
2017-02-13 23:00
#1

Du kanske skulle ta kontakt med svenska kyrkan eller någon annan kyrka. Präster kan ge samtalsstöd.  Om du funderar på livets mening och om det finns någon högre makt som kan hjälpa dig eller inte kan ett samtal med en präst kanske hjälpa.

Yoga hjälper många människor. Det finns speciell yoga för att motverka Depression.

Denna kommentar har tagits bort.
91Marran
2017-02-16 21:26
#3

Ett tips är att åka in till psykakuten. Det hjälpte mig. Hade inte stått här utan den dagen.

Mvh
Mig

tk1971
2017-02-18 09:09
#4

Har du nån läkarkontakt förutom den där psykologen? Nån psykiater alltså? Om inte, så skulle jag göra som #3 föreslår. Och jag skulle ta upp ALLT där. Tyvärr måste man vara påstridig och inte ge sig, för annars händer inget.

Lycka till!

Calcifer
2017-02-18 18:45
#5

Säger också var påstridig, ge inte upp, kräv hjälp. Åk in till psykakut om det finns i närheten, annars kolla var närmaste finns. Här är det 2 timmar bort, men sjuktaxi har du rätt till för att ta dig dit då kostar det 100:- per resa. Det kan vara bra att veta, om du inte kan ta dig dit på andra vis. Annars åk in till vanliga akuten. De kan egentligen inte göra så mycket, men det kan göra att man får in ännu fler flaggor i journalen som verkligen skriker att du behöver hjälp. Ibland får man överdriva, åk in, gråt, säg att du vill dö, visa självskadorna. 

Ibland är det nästan omöjligt att få rätt hjälp, speciellt akut hjälp. Men ibland går det med tillräcklig envishet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

love-child
2017-03-02 17:25
#6

Blir så arg när jag läser att psykiatrin inte tar dig på allvar. Vadå ler, på riktigt? Säger som dom andra, KRÄV VÅRD. Har suttit där du sitter själv och fick inte hjälp förrän jag hamnade på intensiven pga självmordförsök. Så galet. Har du någon familjemedlem som kan stötta dig? Du får gärna skriva till mig om du bara vill prata av dig. Kan ju ibland hjälpa tillfälligt. Hoppas verkligen att du får hjälp snart. Kram på dig

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
[SofiaRouge]
2017-03-25 02:14
#7

Så sjukt oprofessionellt av dem att inte ta dig på allvar och uttalar sig så obildat. Hoppas du hunnit få tid för samtalsterapi eller liknande redan, annars lyssnar jag mer än gärna om du vill prata av sig <3

Adelynne
2017-03-25 03:08
#8

Det är akutpsyk du ska söka dig till när du mår så här dåligt. Berätta det du sagt till oss här, så kommer de att ta hand om dig. Det är viktigt att du är tydlig (för deras skull menar jag) om dina självmordstankar och att du faktiskt undrar hur du ska orka, och hur du ska få hjälp när din psykolog inte lyssnar. Finns det någon som kan följa med dig när du åker in, som stöd och hjälp att förklara hur du mår?

[Cloudy]
2017-03-26 22:26
#9

Hej och tack för alla svar! Mina föräldrar tycker mest att det är själviskt av mig att vilja ta mitt liv och att det är ett irriterande problem som är i vägen för det normala livet liksom. Jag har haft kontakt med akutpsykiatrin förut men de tycker inte att det är tillräckligt allvarligt. Men nu har jag faktiskt fått en tid! Det känns lugnande och bra. Så jag hoppas att de lyssnar den här gången, för jag börjar bli riktigt trött på att be om hjälp om igen när ingen lyssnar. Tack igen för alla svar, det fick upp motivationen.

Calcifer
2017-03-26 22:53
#10

#9 Nåt jag hatar är när folk säger att självmord är själviskt. Visst, det kan verka så, för man gör naturligtvis illa de som älskar en. Men de flesta som tar det steget tänker inte så. När jag försökt ta mitt liv har jag alltid tänkt "nu slipper de mig, det gör ont en gång, men sen aldrig mer, jag slutar förstöra deras liv i x antal år till". När jag mår bättre vet jag ju att det inte stämmer, mamma skulle aldrig sluta sörja mig t:ex, men när jag mår dåligt är det så jag resonerar. Och jag är inte ensam om det. "Världen är bättre utan mig" är ett vanligt mantra. Att få höra att man är självisk gör det bara värre.

Bra att du fått en tid nu, och förlåt för att jag gick lite OT, men jag tycker bara att du inte ska ta åt dig av de som påstår att du är självisk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: