Annons:
Etikettpositivitet
Läst 1855 ggr
Calcifer
12/7/16, 6:08 PM

Hur muntrar ni upp er?

Ja, som rubriken lyder. Hur brukar ni göra för att muntra upp er när ni känner av depressionen lite extra? Jag pratar alltså inte om när det är akutjättehemskt och ingenting hjälper för man har hunnit krascha så totalt. Utan bara när man liksom känner sig lite mer nere än vanligt.

Själv brukar jag försöka kolla på någon av mina favorityoutubare som spelar diverse datorspel. Eller så målar jag i någon av mina målarböcker. Ibland hjälper det att spela piano och sjunga (eller, host, det ska väl föreställa sång iaf), och ibland hjälper det t.o.m. att för skojs skull måla naglarna och sminka mig trots att jag inte ska ut eller nåt. Leka med katterna kan muntra upp. 

Vad brukar ni göra? :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
12/7/16, 6:27 PM
#1

Att få fly in i mitt favorit-dataspel brukar kunna fungera, eller att lyssna på en av favoritljudböckerna. Lyssna på låtar som jag har fina minnen till kan göra susen.
Gosa med hunden kan lindra bra det också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
12/7/16, 6:31 PM
#2

#1 Ja datorspel är ju underbart att kunna försvinna in i!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

fossingen
12/7/16, 6:41 PM
#3

#1 Spelar, ser filmer osv. Är djupt nere just nu i Depression och väldans ångest dock så allt omkring mig känns så meningslöst och jobbigt vissa dagar.


Calcifer
12/7/16, 6:49 PM
#4

#3 Ja, det är ju tyvärr så att när man mår riktigt dåligt brukar nästan inget muntra upp. När jag mår som sämst finns det ingenting av det "vanliga" som fungerar. Det är riktigt trist.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kadoor
12/7/16, 9:45 PM
#5

Just nu är jag nere i en väldigt djup dal, vilket gör att jag inte har ork eller lust till någonting alls. Då hjälper inte mycket, tyvärr.. Allt känns liksom meningslöst och grått, jag sover mest i dessa perioder känns det som (Min dag ser alltså ut som så att jag vaknar, ev. äter, går till skolan, kommer hem, däckar & sover till kl 6, äter, slökollar mobilen och sover igen). Det är så trist att det blir så, hatar verkligen att må såhär. 

När jag inte är nere lika djupt brukar det hjälpa att teckna, läsa, lyssna på musik eller kolla serier/filmer. Får då något annat att tänka på en stund, som gör att jag kan bli lite uppmuntrad. Brukar även vara skönt att prata med en kompis i telefon, inte om mitt mående specifikt, utan om vad som helst.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Anonym
Anonym
12/7/16, 10:02 PM
#6

Äter. Typ godis, choklad. Brukar sitta väldigt mycket på sociala medier, det skingrar tankarna. Sen har pojkvännen en magisk förmåga att lyfta tillvaron extremt många snäpp upp, liksom bästa kompisen.

Annons:
fossingen
12/7/16, 10:40 PM
#7

#3 Jo, det har du helt rätt i. Förra gången jag satt så djupt var jag tonåring och var iskall i känslorna , extrem ångest att jag skakade, förutom att jag grät om och vartannat. Blev bättre efter 1-2 år med en medicin kroppen saknande. Nu känns det som jag har halkat tillbaka i samma skit. Tar åt mig extremt lätt nu och alla trycker ner en. Suck.. Ingen kan man prata med för de fattar inte hur det är. Alla andra har sina problem de kommer med och man orkar inte med det psykiska..


fossingen
12/7/16, 10:41 PM
#8

Hur mår ni idag annars?


Calcifer
12/7/16, 10:42 PM
#9

#7 Du kan alltid vända dig till oss här på forumet, göra en egen tråd och få ventilera lite. Vi är naturligtvis inte utbildade och är inte professionella psykologer, men lyssna kan vi göra. Känner du dock att det behövs mer hjälp så kontakta psykiatrin där du bor!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/8/16, 2:57 PM
#10

Jag har märkt att när jag är på väg neråt igen måste jag se över mina basbehov, alltså sömn, motion och mat. Sen brukar det viktiga vara för mig att följa rutiner. Det handlar inte så mycket om att göra något extra eller göra något särskillt roligt för att må bättre utan att helt enkelt att inte undvika saker som jag brukar göra.

För mig är det viktigaste att ha daghunden på mina dagar, träffa pojkvännen, se filmer och serier, spela dator/mobil-spel, lyssna på musik, komma utanför dörren varje dag. Alltså gör jag inget särsklit exra när jag börjar må sämre, utan ser helt enkelt till att fortsätta göra saker jag brukar göra.

Just att börja undvika saker man annars gör är ju ett typiskt beteende när man börjar må sämre.

Calcifer
12/8/16, 3:23 PM
#11

#10 Ja det är ju sant. Sen att typ de mest basiska grejerna är otroligt jobbigt. När jag mår som sämst orkar jag inte duscha eller om jag väl gör det sitter jag sen i badrocken i kanske 6 timmar för jag orkar inte klä på mig. Då vet jag personligen att jag verkligen ramlat ner i ett hål.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
12/12/16, 6:48 PM
#12

Jag kollar på saker jag tycker är roliga och vackra. Eller pysslar och fotar mina Barbie. Brukar göra mig lite gladare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
12/12/16, 7:00 PM
#13

#12 Åh, samlar du på Barbies?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
12/12/16, 7:07 PM
#14

#13 oh ja. Första fick jag 1987 (1 år gammal) och jag har bara haft 2 år då jag inte samlade. För ville vara "normal". Men var ganska tråkig period så när jag var 16 tog jag mitt samlande upp ett snäpp och började köpa de mer dyra dockorna. Så nu har jag över 100 dockor och mer nära 200. Och dom dockor jag fotar med är nya dockor som har en massa leder (dom kan ha både platta och höga skor) så kan posa dom hur jag vill. ☺ har t o m dockor på jobbet som jag kan kolla på. Så jag gillar mitt samlande och är öppen med det. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
12/12/16, 7:08 PM
#15

#14 Gud vad mysigt! Jag samlar på Bröderna Hardy böcker, så brukar läsa om dem för att muntra upp mig. Har tror jag 40 stycken nu. Av typ 170… -.-

Men de är så sjukt svåra att få tag i. Brukar leta på loppisar, antikvariat och liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
12/12/16, 7:12 PM
#16

#15 ja jag vill bara få upp alla så jag kan visa upp dom för andra. ☺ Om jag ser så ska jag höra av mig till dig. Har du kollat tradera? Där har dom ju många saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
12/12/16, 7:17 PM
#17

#16 Ja, jag är sådär löjligt nojig med tradera plus att det är så roligt att spana efter dem på loppisar. Senaste boken fick jag från ett vandrarhem i Stockholm. Jag hade med mig en bok (minns inte vilken) så hade de en hylla där det stod "ta en bok, lämna en bok" så var det en BH bok jag inte hade så jag tog den och lämnade min!

Men finns ju såååå många. Första boken (tror jag), är väl skriven 1923 eller nåt sånt. Sen är det Ghost Writers, precis som med Kittyböckerna så man märker skillnad på en del böcker för det är inte samma som skrivit dem. Men jag älskar dem ändå. Man läser liksom ut en på någon timme, och de är lagom spännande och lagom sådär "hmmm, undrar vem skurken är", även om hjältarna såklart är lite väl perfekta. ;D

Men då är de riktade mot yngre läsare egentligen, men skitsamma! Samlar på de gamla Suneböckerna också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[rumelle]
12/12/16, 7:17 PM
#18

Krypa upp i soffan med mina marsvin är bästa terapin när jag mår riktigt dåligt.

Aleya
12/12/16, 7:21 PM
#19

#17 Sune och Bert är ju roliga. Dom kan få mig glad också. Ja Harry Potter är ju böcker jag älskar också. Den världen kan jag fly in i i timmar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
12/12/16, 7:21 PM
#20

#18 Förstår dig. Jag brukar ta upp Nox (min kattunge) i famnen och pussa ordentligt på honom när jag är ledsen. Han är en fluffis så har gråtit i hans päls också. Han bryr sig inte dock, han ÄLSKAR mys!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Lukasgraham]
12/13/16, 1:07 PM
#21

Dataspel eller en film/serie eller youtuber. Eller en promenad med musik i öronen och springa på ett öppet fält.

Agafia
12/18/16, 4:29 PM
#22

Jag tar en promenad , då utsöndras endorfiner ( ett hormon ) som gör att jag mår bättre . Gå ut i naturen minst en gång om dagen det skingrar tankarna .

Schhh
12/25/16, 3:28 AM
#23

Brukar äta, för när jag mår halvkasst beror det ofta på att jag ätit dåligt. I annat fall går det ju att tröstäta lite extra. Annars brukar jag bara låta mig dras ner i ett mörker, är inte bra på att göra något åt det. Eller jo, jag brukar kontakta någon vän.

Kapitulerar
12/28/16, 4:13 PM
#24

Jag spelar spel, ser på serier och sover när jag mår dåligt. Är jag hos min flickvän så myser jag med henne och hennes hundar.

panini
1/2/17, 6:22 PM
#25

Läser, då tvingar jag hjärnan att hålla sig sysselsatt.

Calcifer
1/2/17, 6:36 PM
#26

Bara jag som ibland kollar på folk som har det värre än mig? 🤐

Och då menar jag såklart inte typ svältande barn. Utan jag menar typ, jag kollar på Kitchen Nightmares med Gordon Ramsay och kan bli lite uppmuntrad av att köket i deras restaurang är värre än mitt eget kök.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tk1971
1/4/17, 9:37 AM
#27

#26: Jag känner igen det där lite. I det avseendet är "Lyxfällan" ett bra program. Tittar man på det känner man sig oundvikligen lite bättre. Å andra sidan vill jag egentligen inte "gotta" mig i andras olycka, men programmet bygger ju faktiskt på det.

Annons:
aatto
8/29/17, 11:26 AM
#28

Jag kopplar bort från verkligheten och spelar datorspel med mina vänner istället. Ibland uttrycker jag känslor genom att rita eller redigera på datorn. Jag leker med min hund så att han i alla fall kan vara glad. Min favoritsyssla är att köra moped, dock så blir det dyrt och jag har inte alltid tid för det.

Upp till toppen
Annons: