Annons:
Etikettbehandling
Läst 955 ggr
Alibi
2016-11-11 23:58

Escitalopram i dosett?

(Hoppas denna fråga är okej att jag ställer) Hej! Efter ca 13 år av Depression och ångest har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga och sökt hjälp. Jag har fått både D-vitamin och antidepressiva(Escitalopram 10mg) utskrivet. Dessutom käkar jag p-piller, alltså tre tabletter. Jag har ibland svårt att komma ihåg om jag jag tagit tabletterna för dagen vilket jag tycker är lite jobbigt och har då funderat på att skaffa en vecko-dosett MEN i bipacksedeln på Escitalopramen står det att den tabletten är känslig för både ljus och fukt, betyder det att min plan på dosett går i kras eller är det lugnt att dela den i en dosett? :)

I'm gonna let my little light shine

  • Redigerat 2020-12-18 21:17 av Lia
Annons:
RobinEH
2016-11-12 00:02
#1

Det går utmärkt att dela i dosett per vecka förutsatt att du förvarar den i ett skåp eller liknande.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Alibi
2016-11-12 09:17
#2

Åh, så bra! Tror du att det går bra att ha den i väskan också? :)

I'm gonna let my little light shine

Agafia
2016-11-17 07:01
#3

Absolut

Annielle
2016-11-22 16:02
#4

Är du orolig kan du ju alltid lägga dosetten i en mörk påse eller så…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Katarina97
2016-11-28 01:31
#5

Lite sent svar men vill bara säga att jag tog escitalopram förr och hade de alltid i en dosett på nattduksbordet och det var absolut inga problem, däremot hittade jag en gammal dosett med escitalopram i något år efter jag slutat, och då var dom inte mysiga kan jag säga, haha, fulla med mögel 😬 Men om du bara har dom där nån vecka eller två så är det inga problem alls :)

Alibi
2016-11-30 17:15
#6

Åh, tack för svar! :) Är det förresten någon som vet om det är någon skillnad på "Escitalopram Krka" och "Escitalopram Sandoz" har käkar Krka innan och nu när jag hämtade ut mer men i större ask (fick mitt recept förlängt med ett år nämligen) så fick jag Escitalopram Sandoz. Tänkte inte alls på det förrän jag var hemma. Är det som det ska vara tro?

I'm gonna let my little light shine

Annons:
Annielle
2016-11-30 17:20
#7

Det är bara olika märken, samma substans, har ätit alla möjliga märken under mina år med Escitalopram.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Alibi
2016-11-30 17:22
#8

Där ser man. Då kör jag bara på som vanligt då, haha :)

I'm gonna let my little light shine

Alibi
2016-11-30 17:22
#9

Tack för alla kloka svar!

I'm gonna let my little light shine

Zadeira
2016-11-30 17:55
#10

Det är olika märken men samma medicin. Det är fortfarande Escitalopram som är den aktiva substansen. Det som kan skiljas lite är de andra ämnena som binder tabletten. Om man har särskilda allergier kan det ibland vara viktigt att inte byta ut från märket som läkaren skrev ut, men då skriver läkaren det i receptet så att apotekspersonalen vet det.

Går du in på ditt läkemedel på Fass finns där en knapp som heter "Utbytbara Läkemedel". Klickar du på den så får du upp mediciner med samma versamma huvudämne som man på Apoteket kan få istället: http://www.fass.se/LIF/interchangeableinfo?userType=2&nplId=20130410000032

Upp till toppen
Annons: