Annons:
Etikettbehandling
Läst 1596 ggr
Calcifer
2016-07-11 11:47

Fruktansvärt less på psykiatrin.

Är så fruktansvärt less på psykiatrin och allt deras strul. Jag har en läkare som är MIN läkare som ska vara den som har hand om mina mediciner. Ändå får jag sömntabletter utskrivna av en annan läkare. Fel dosering, fel anvisningar, och ett 10-pack tabletter. Jag tar två till kvällen, vilket betyder att det alltså räcker i fem dagar. Jag ringer och ringer och försöker få det rättat helt utan resultat vilket betyder att jag sover nästan aldrig och alltid har skyhög ångest. Min Depression är dessutom helt obehandlad just nu vilket såklart också knäcker. Orkar inte med allt strul längre, varför kan det inte bara få flyta på som det ska?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
IaMiaMaria
2016-07-11 11:53
#1

Jag är lite i samma sits som dig, också en hel del problem med dom. Min läkare har semester i tio veckor så är åter i början på september. Ingen annan läkare vill göra nåt under tiden fast jag behöver hjälp.

Jag fick en förpackning med 10 st sömntabletter och de skulle räcka i tio veckor!! Så jag får ta en i veckan. Sover också skit dålig och somnar inte förrän på morgon kvisten.

Det är jätte frustrerande!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

kim1980
2016-07-11 13:06
#2

Sommar halv året är krångel på många sett ! Man får förutse planera God tid . Men hade vart lättnad få gjort utredning .. För hade jag mer sov oro problem . Men det allt blit bättre.. Man kan säga att man hittat sig själv förstånde mot sig själv . Sen tror jag på allt möjliga knep på naturlig väg. Är tacksam att jag är öppen sinad . När vården mm krånglar . Så hittar alltid nån väg Tills vidare mens man väntar å längtar till målet ! När far gick bort då hamna jag i en svacka vaken i 4 nätter .. jag köpte andlig saltsten lampa det rädda mig få ro igen.. Jag är envis hittar andra vägar . Sömn medicin skulle jag inte få alls ändå.. Inte vilka mediciner som helst.. Gör har ADHD dem blir dömda för många med ADHD sköter sig inte alls ! Så det drabbar dem som sköter sig tyvärr . ( Så vad glada att ni får rullande resten av året ! Och att ni har eran utredning klappat klart ! Alla får inte ens det liksom tyvärr !

Calcifer
2016-07-11 13:42
#3

#1 Jag fick ett recept tidigare på sömntabletter. 30 st. De räcker i ungefär 2 veckor. Två uttag. Uttagsintervall 18 veckor. Logik där. Så efter två veckor skulle jag alltså gå 16 veckor utan sömn hade de tänkt.

#2 Det där är ingenting som har med mig och mina problem att göra. En diagnos är totalt värdelös att ha om ingen hjälper en med den. I två år har jag stått i olika köer till olika kuratorer trots att det är en psykolog jag behöver. Två kuratorer har slutat, och två till är bara vikarier. Medicineringen har strulat i två år den med. Får jag inga sömntabletter sover jag inte. Punkt slut, inget alternativt fungerar inte. Och har man gått säg en månad där man max sovit 2-3 timmar var tredje eller så dag så slår det till slut slint i hjärnan, man hallucinerar, kan inte tänka klart, enkla saker som typ att kunna förstå att en 20-lapp räcker till två mjölkpaket om de kostar 7 kronor styck är OMÖJLIGT att räkna ut. Det svartnar för ögonen, man ser stjärnor, och till slut börjar hjärnan skicka ut elektriska signaler till resten av kroppen så det känns som om man tar i ett elstängsel ungefär fem gånger per minut.

Då skiter jag fullständigt i om jag fått en diagnos eller inte, det gör mig knappast något gott när jag mår så fruktansvärt dåligt pga ingen sömn. Och vadå rullande resten av året? Här rullar ingenting, och varför ska jag vara glad för det?! Otroligt okänslig kommentar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kim1980
2016-07-19 23:12
#13

Men jag undrar vad du har provat liksom. Det jag har funderat på ett tag nu . Vilka vägar alltså ?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
2016-07-21 12:59
#18

Psykiatrin överlag kan man bli gråhårig av.  Min psykiater är över 70 år, och därför bara är där 2 dagar i veckan. Det gör ju att det är omöjligt att få tider som inte ligger 4 månader fram. Dessutom tar han 2 månaders semester, och även om jag ringerför en akuttid pga att jag måste ha ett intyg till Försäkringskassan såm att jag får mina pengar så går det inte att ordna fören i oktober, när intyget måste vara inne i september. Jag har redan bytt från den andra psykiatern på det stället eftersom hon var skitdålig, så antingen får jag ha en värdelös psykiater som man kan få tid hos eller en bra men som man aldrig kan få tider hos.

Vet du varför det är en annan läkare som skrivit ut det receptet? Och framförallt, är du ordinerad enligt läkaren på den där lappen som sitter på receptet att ta sömntabletter varje kväll eller är det som du gör för att du själv behöver? Alltså vad jag menar är om ni är överens om hur stort ditt behov egentligen verkligen är och du helt enkelt får ut för liten dos, eller om du tar mer än vad doktorn säger och tycker? (Det är inget dömande vill jag förtydliga, bara en fråga för att förstå varför du inte får recept som räcker så länge som det ska.)

Själv är jag ordinerad mina sömntabletter vid behov , men min läkare skriver alltid ut 100 pack direkt eftersom det är det billigaste och han alltid säger "så räcker det säkert till nästa gång vi ses och jag behöver inte hålla på med receptförnyelse under den tiden." (och med tanke på att man får tid en gång var fjärde månad så är 100 pack det bästa, även om jag bara ta 3-4 gånger i veckan).

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2016-07-21 17:14
#22

#18 Ja det står i ordination fem dagar i veckan ska jag äta den. Sen vilka två dagar jag väljer att inte ta dem är upp till mig. Jag brukar planera det innan dagar där jag inte har något dagen efter jag måste vara pigg till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2016-07-21 17:26
#23

#22 Men då förstår jag verkligen inte hur de tänker. Du tar den alltså enligt ordination men får inte tillräckligt med tabletter utskrivna att ta dem som du ska enligt ordination. Och inte hjälper det att du pratar med dem heller verkar det som. Jättedumt!

Calcifer
2016-07-21 17:32
#24

#23 Nej det strular jättemycket. Tidigare fick jag ångestdämpande, som de också strulat som fan med. Då skulle jag egentligen bara ha dem som extrahjälp ifall mina vanliga ångestdämpande inte var nog, dvs vid typ krissituationer, en så fick jag inte mina vanliga och dessa fick jag med ordination att ta tre stycken om dagen. Från ett paket med 20 tabletter. Och det skulle räcka i fyra veckor. Do that math, tar inte många sekunder att se hur korkat det är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
2016-07-21 18:12
#26

#24 Min läkare på VC är likadan med mina smärtstillande för min kroniska värk. Enligt ordinationen han skrivit ska jag ta 1-2 tabletter upp till 3 gånger om dagen. Och så får jag 40 tab som ska räcka 14 dagar. Det går inte heller ihop matematiskt utan jag får ta en om dagen, och två vid extra dåliga dagar. Undrar om läkare har nån sån ådra i kroppen som gör att de inte räknar som oss andra.

Lia
Lia Skrivet av sajtvärd eller medarbetare
2016-07-25 21:16
#27

Tråd rensad från OT och alldeles för osammanhängande text. Fortsätter detta trots dessa tillsägelser kommer skrivförbud utfärdas till berörd användare.

Annons:
Lona
2016-09-12 21:00
#28

Lite sent svar kanske men jag gick tidigare inom öppenvårdspsykiatrin i Göteborg - under all kritik!! Gick överhuvudtaget inte att få tag på någon på mottagningen, ingen ansvarig läkare i "mitt" team i FYRA ÅR, och givetvis ville ingen annan läkare göra några som helst ändringar eller skriva ut medicin för mer än en månad i taget. Helt j-vla hopplöst och tyvärr är inte Göteborg ensamt om att ha en undermålig psykiatri :-( . Man orkar ju inte kämpa själv heller… MEN jag flyttade för 1,5 år sedan och hör nu istället till Borås där det är ett heeelt annat upplägg även om jag inte riktigt kommit in i systemet än (Göteborgspsyk glömde skicka remissen…) Vad jag skulle komma till med min långa harang är att du har rätt att själv välja vårdgivare inom det län du hör till. Kanske grannstaden har en psykiatri som funkar bättre? Visst är det ofta jobbigare att ta sig längre bort men det kan verkligen vara värt det! Något att kolla upp i alla fall kanske? Det kanske till och med finns en annan mottagning i kommunen du bor i? Ett annat råd är Patientnämnden eller, om det är något som verkligen inte sköts, en IVO-anmälan (som Patientnämnden kan hjälpa dig med). Man måste ju orka ta kontakt men jädrar i min lilla låda, det blev fart på min gamla mottagning i alla fall! Hoppas att det löser sig för dig, ta hand om dig <3!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: