Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1026 ggr
Anonym
Anonym
2016-07-03 23:57

Hatar att må så här

Vill bara att få skriva av mig, vet inte var jag ska ta vägen typ. Jag har haft Depression så länge jag kan minnas och det finns perioder då man vill bara försvinna. Jag har tagit medicin och gått till psykologer men det verkar inte funka för mig, pratat med mina vänner. Mitt beteende förändras så snabbt ena timme är jag glad och den andra timmen är jag sur och sen plötsligt är jag glad och sen förbannad. Jag känner att jag inte vill vara sur men jag är det ändå sen har jag nyligen fått en pojkvän och han har aldrig haft Depression inte som jag iaf utan kanske att han har varit ledsen å så men det händer ju alla och jag tycker synd om honom som får stå ut med mig, han säger att det är ingen fara om jag blir sur eller Deprimerad men ibland kan det kännas svårt att han inte riktigt kanske förstår hur det är. Han gör inget fel utan det e bara så att jag har häftiga humörsvängningar utan att jag kan kontrollera det. Jag är van och vara ensam och klara allting på egen hand och jag gillar att vara ensam men inte alltid självklart. Det är mycket som går i mitt huvud och jag tänker ''förtjänar jag verkligen en så underbar pojkvän som bryr sig så mycket om mig för att jag förtjänar inte det''

Jag har upplevt mycket våld både fysiskt och mentalt och när han blir lite arg på skoj så blir jag rädd och tar mitt försvarsposition. Han dricker inte och jag e säker på att han kommer inte göra det heller men jag tänker tänk om han börjar dricka för att det är också nånting i mitt förflutna. Jag vet inte vad jag vill få ut men det är kanske för att jag vill skriva av mig. 

Det är svårt och hitta ett jobb som passar en med Depression men jag har ett jobb och jag försöker stå ut med att inte få panikattacker men jag får det inombords, men jag är stark och jag vet att jag klarar mig tillslut men det är så jobbigt och svårt ibland……………………

  • Redigerat 2020-12-18 17:24 av Lia
Annons:
AnneN
2016-07-04 00:05
#1

Har du blivit utredd för att se om du har något annat än vanlig Depression
Nu är inte jag utbildad inom psykologi eller så, men tycker det du beskriver låter som att du kan ha bipolär sjukdom. Jag har det själv bland annat och kan känna igen en del av det du beskriver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kim1980
2016-07-04 00:20
#2

Jösses vad jag känner igen mig allt det där verkligen.. Lika dan jag.. Å om det vore så väl . 1# Själv vill jag verkligen kolla om jag har det bipolär. Men tyvärr läger dem hit tills all last på adhd. Men har på börjar en väg nu se om jag kan få back upp det jag vill uppnå. .. Har förmåga få kämpa för allt banne mig . Väg bommar ständigt. Jag märker främst nu när inre är min års tid alls. .. Vill helst bara försvinna. . När jag kommer på ett sett . Så är det svårt få tag i det i en fysisk butik ! Nätet tagit över totalt för mycket.. min åsikt .

AnneN
2016-07-04 00:40
#3

#2 Jag har diagnoserna adhd, autism och bipolär, det är tydligen ganska vanligt att man har både adhd och bipolär, men kan ibland vara svårt att urskilja vad som är vad då många av symtomen stämmer in på båda diagnoserna.

Jag pratade med min samtalskontakt på närpsykiatrin och begärde att få utredning om bipolär. Då fick jag först fylla i några självskattningsformulär, var mycket höga poäng på det vilket kunde tyda på Bipolär sjukdom så hon fixade så jag fick tid hos läkare på psykiatrin. Då jag kom dit hade han redan läst igenom min journal och tyckte inte det fanns några som helst tvivel om att jag lider av Bipolär sjukdom.

Har sedan dess ätit både ångestdämpande och Stämningsstabiliserande mediciner och det hjälper ganska bra för mig.

Hoppas du kan få den hjälp du behöver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kim1980
2016-07-04 01:14
#4

Ok ! Jag har försökt med just det fast rakt på sak till läkaren. . Upprepa hela tiden nej vi ska inte göra sånt på dig ! Helt sjukt arrogant . Vad fan ska dra in morsan varenda gång dem inte fattar el tror en.. Så frustrerande. . Jag har läst det . Ändå ska allt vara så in fasen svårt.. Alltså ren adhd är helt annat . Alltid känns nått som inte stämmer. Men var främst rädd för låga skuld på min tro allt det.. Har full kontroll på mina tårt bitar.. Kanske är så jag med veten om det mesta. Då ska jag dras med det.. Så här års är hopplöst. . ( värme känslig är knappast empati för en tyvärr.. ( Jag hoppas råd stöd en Hanna som ska få läkaren tänka om annars tänker fasen mig byta. . Ska ej behöva vara så här eländigt ! ( Tyvärr är vägen ofta lång för min del.. (

kim1980
2016-07-04 01:21
#5

3 # Men skönt du fåt den hjälpen . Deskritiva tankar är för många svårt förstå och hänga med i svängarna.. Så är för det mesta själv.. Så går det inte ut över nån. När jag ändå inte fot utreda hela mig.. Inte undra på känner mig som jag gör.. Har du sett serien mina 2 liv ?

Anonym
Anonym
2016-07-04 19:58
#6

Jag har inte blivit utredd för Bipolär sjukdom men jag funderar på det, jag har inte haft kontakt med psyket sen 2014 för att jag gillade inte ta medicin men det kan vara skönt å veta om man är bipolär. Mina föräldrar är jätte emot medicin och mina tankar snurrar vill jag ta medicin om det blir så att jag är bipolär men jag känner att det börjar bli jobbigt.

Annons:
kim1980
2016-07-04 22:30
#7

Ok . Jag inte ut rett häller 6# . Mer adhd lindrig utveckling störning. Men efter adhd medicin byt liv så är enorm skillnad. Men då jag upptäckte serien mina 2 liv . Så ramla det en krona ner.. satt jag fast klistrad i tv. Fick namn på det deras ord var som jag fast inte var jag märklig känsla .. har du sett den ? Så utan bipolär saken den hjälpen.. Så går huvudet som en motor väg . Men mer läst så lite fix runt om kring så går det . Men blir broms gäller folk.. För inte har rätt hjälp. Folk vet inte hur man gör med speciella meniskor. Så jag av vaktar tills får till det jag vill uppnå.. Om man inte klickar enormt bra. El energi sug då kan det betänkas så klart.. Medicin om man är rädd . Då får man dosera låg länge halv år så man inte blir rädd el döma medicinen fel . Tålamod är a o .. Sen ska man ta såna som inte förstår dig rätt . Ska inte lägga näsan i blöt.. Min ena bror var i mot medicin för adhd . Men tok inte så lång tid så fatta han faktiskt. . Men lite kan man göra själv men kostar smula mer då . Medicin går på hög kostnad kort.. Bror på hur öppen du är och mottaglig du är.. Själv är jag öppen för allt så länge inte är olagligt. . Som saltsten lampa lavendel . Vette kudde . Sen kurser jag kör sån väg tills vidare ..

kim1980
2016-07-05 00:09
#8

Sen vill jag även säga att man är inte sämre människa för man har nått . Jag skulle inte vilja radera bort det jag har . Det är acceptera sig själv. . Jag har regler gäller mig i praktiken som jag kallar det ram. Jag vet hur jag är funkar vet vad jag vill ha följer mitt innre. . Jag mår mycket bättre av det.. Men tagit lång tid på egen hand. Sen 2007 väg val . Tycker många ser ner på Dagnåser. . Det blir ej bättre för det.. och grov stänk av mitt gamla jaget i visa läggen.. inte detta rum men andra ställen. Dvs min tolkning går ut över andra . För jag följer inte strömmen . Är inte sån sort.. Ser allt från olika håll.. Du anonyma du får gärna skicka mejl mp. Mens funderar så är bra bolla tankar.. Jag hanterat min resa med skriva.. Trotts mer för som klaga hade sig.. men ser även så att är bekväma. Såna krockar när gäller mig.. Hur som helst så förstår jag dig kan vara skönt veta det.. kram !

necessity
2016-07-06 08:08
#9

Kan relatera till det du skriver, låter svinjobbigt verkligen. Spontant tycker jag det inte alls låter som Bipolär sjukdom om du har tvära humörsvängningar. Bipolära skov sträcker sig allt som oftast över längre perioder. Har själv diagnosen borderline och tycker det låter något åt det hållet, då dessa humörsvängningar kommer konstant och för varje minut/timme/dag etc. Jag var helt övertygad om att jag var bipolär, men fick en borderline-diagnos istället (vilket jag nu i efterhand insett var korrekt). Humörsvängningar är inte något roligt och så snabba kast mellan känslor är verkligen hemskt :( Supervanlig tanke för borderline är just: "Förtjänar jag verkligen en så underbar pojkvän som bryr sig så mycket om mig för att jag förtjänar inte det'' som du skriver. Många har även varit utsatta för tidigare trauman såsom våld, missbruk hos föräldrar etc. Nu ska man absolut inte ställa egna diagnoser, då det ofta kan bli fel. Kan lika gärna vara adhd eller andra diagnoser. Kontakta närmaste psykiatri. Om du vill ha någon att prata med är det bara att skriva :)

Anonym
Anonym
2016-07-06 20:44
#10

Tack för kommentarerna betyder mycket för mig, jag känner bara att jag inte kan prata med nån om det här när mina föräldrar säger att det är ingenting och du kan klara det här bra på egen hand men det är så himla svårt, ingen i min familj har varit där för mig och stött mig och jag har svårt för kärlek för att jag har aldrig känt något sånt, allting har varit fucked up tills för tre år sen då min familj började acceptera mig mer och bry sig om mig. Visst är det bättre sent än aldrig men jag är van å vara ensam det e vad jag har fått uppleva mestadels och jag började få panikattacker vid 18 års åldern då jag gick verkligen i stor djup Depression. Det är en omställning att de bryr sig plötsligt. Det är mest att mina känslor förändras, alla olika känslor. Man berättar inte direkt sina diagnoser till människor. T.ex. Idag har jag varit glad hela dan och igår lite små deppig å i måndags då hade jag humörsvängningar ibland kan det var olika ibland känner jag samma känsla ibland stora humörsvängningar. 

#7 Nä jag har inte sett den serien men jag kanske kan se den ^^
All medicin jag fick testa så gick jag upp i vikt och då mådde jag ännu sämre =/

Jag kan bestämma hastiga beslut som är dåliga också så det kan vara vilken diagnos som helst

IaMiaMaria
2016-07-10 12:55
#11

Borderline, Bipolär och ADHD och tre diagnoser som går in i varandra och har många liknande symtom, så det kan vara väldigt svårt att ställa rät diagnos. Det är inte säkert att man har bara en, man kan ha lite av flera saker också. Så en bra utredning är vad som kan behövs för att man ska få rätt hjälp.

Vid borderline så finns det en terapiform som kallas DBT som många blir hjälpt utav.

#9 Det finns olika typer av Bipolär. Typ 1 har långa svängningar med längre Depression och längre mani, typ 2 har lite snabbar svängningar och med hypomani ist för mani. Sen finns det en variant som heter rapid cykling, som jag själv har. Då kan det variera över dagen. Men jag kan vara depressiv i tre veckor, hypomanisk/manis i 5 dagar, depressiv i en vecka och så jätte manisk en dag och så kan jag må normalt  i några veckor innan det börjar om. Så ville bara säga att bipolär kan se ut på många olika sätt och kan vara väldigt svår att skilja från borderline.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

kim1980
2016-07-11 03:41
#12

10 # hastiga beslut mm det var jag mer sån för. I bland blir för mycket med just blind het. Då kan gamla jaget komma fram tyvärr.. Ja serien är verkligen se värd hade köpt den om hade hittat den på dvd faktiskt. . Det lättare för vanliga människor förstå då.. Men alla är inte så.. bara en jag har gott upp ut av.. Den äter jag inte nu.. Dels var den dyr sen hatar jag samhällets förändringar fabrikat byten hela tiden. . Men jag har inbyggd tålamod när väll startat medicin. . Jag vet att tar tid ställa om sig vänja sig.. Tyvärr är det för få som har tålamodet.. ( Sen finns det typ atarax som lugnar mig i alla fall när händer nått ut över det vanliga.. Sen tror jag är bra å ha folk bolla med.. Som vet hur är.. Jag har efter mycket om men efter med många år lyckas hitta balansen någe så när.. Men anser det duger inte. För ska upp fylla det jag vill ! Blir spär när inte får rätt hjälp av samhället. . Är som du mest van med vara själv inte ens släkt närheten.. Men m märks hur livets resa tar vägen.. Men har speciell lösning för ge visa chansen. Om vibbar energi mm känns bra.. Är öppensinad så missar man inte det speciella läget.. oavsett hur segt drygt är uppnå målet. Enkelt för visa el visa har turen på sin sida. . Vad en är så är det inte så för min del tyvärr ! ( Arogant blind län jag bor i tydligen.. Men jösses vad det kokar i en . Så får fundera ut en plan till oktober hoppas jag kan tänka klart då .. inte sirap tänk som är nu..

Upp till toppen
Annons: