Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1473 ggr
Suzzzu
2016-05-09 21:44

Mår dåligt av föräldrars skilsmässa

Hej! Jag är en 13 årig tjej och mina föräldrar skilde sig för ca ett år sedan. Det har varit en väldigt jobbig separation och de tjafsar med varandra även om de inte bor under samma tak längre. 

Mamma brukar säga dåliga saker om min pappa till mig väldigt ofta. T.e.x att han drack mycket, att han inte brydde sig om mig och min lillebror, att han behandlade folk illa mm. Men, mamma har precis köpt en hund. Okej, det låter bra först, men hon vände det emot mig genom att hota mig med hunden för att jag ska bo mer hos henne än hos pappa. Jag jobbar också på fritiden för att kunna hjälpa mamma med räkningar och lån på huset och vi kämpar med att bo kvar där vi bor.

Min pappa snackar inte om min mamma, men han har alltid vart hård mot mig. Man måste typ göra som han säger för att inte göra honom upprörd. Men det som är jobbigt hos pappa är att han har fått en ny tjej som han är förlovad med, och hon har två barn som han umgås med mer än med mig och min lillebror. Jag har enorma sovproblem, så jag brukar komma upp till mammas säng ibland (lite konstigt men haha), men Pappa vill inte förstå mig. Han säger att det bara är att blunda och så stänger han dörren. Jag har dygnat flera dagar i rad pga det.

Jag är också väldigt väldigt orolig för min lillebror i det hela. Han har alltid sagt att han hoppas att pappa flyttar, att han inte gillar honom och så. Nu vill han knappt se pappa och låtsas vara sjuk när han ska träffa honom och mamma går med på det av någon anledning. Min lillebrorsa (Daniel) har också gått upp väääldigt mycket i vikt på senaste tiden och han sitter mest uppe på sitt rum.

Samtidigt som jag har detta dramat hemma så måste jag fokusera på mina betyg, och tennis (som jag tävlar i och tar seriöst). Mina betyg har sänkts från A och B till D och E för att jag är så stressad av allt som händer hemma. Nu är jag väldigt Deprimerad och jag har absolut ingen att prata med. Jag mår så sjukt dåligt.

samtidigt älskar jag verkligen alla i familjen oavsett allt.

Har ni några tips? Typ hur jag ska göra för att må bättre, hur jag ska tänka eller hur jag ska agera och göra i hela situationen? Eller hur jag ska få tag på någon som jag kan prata med det om? Är öppen för alla tips och tankar (:

Tack!

  • Redigerat 2020-12-22 01:49 av Lia
Annons:
_Fisken
2016-05-09 21:55
#1

Lägg samma inlägg under Tonåringar. Jag tror det finns fler i din sits. Kram

cissi_1993
2016-05-09 22:00
#2

du kanske ska prata med kuratorn på skolan? din mamma och pappa kanske borde gå hos en familjerådgivning tillsammans inte för att bli ihop igen utan för att åtminstånde din mamma verkar lite bitter över de hela och låter det gå ut över er barn vilket inte är okey.  jag har själv inte skilda fräldrar men jag tänker att dom som är utbildade har nog en hel del erfarenhet inom dehär området.

det är inte konstigt att sova med sin mamma så fort jag blir jätte sjuk sparkar mamma ut pappa så jag får plats (Är 23) dock sover jag så dåligt i deras säng men det ska finnas plats om jag behöver den. syrran har nytjat det lite mer i vuxen ålder en jag men inget konstig alls

Suzzzu
2016-05-09 22:11
#3

Ja ,jag har hört av mig till kuratorn för ett tag sedan och har fått 3 tider, jag missade den första och hon har vart sjuk de två andra. Väntar på en ny tid och hoppas att det hjälper. Familjerådgivningen verkar som en bra idé, jag ska försöka att få de att gå på det. Problemet är att mamma redan innan separationen föreslog det till pappa men han tyckte att det inte skulle hjälpa någonting, men vem vet, han kanske tycket något helt annat nu. :)

Vad skönt att höra att jag inte är ensam med att sova hos min mamma då och då också! Har lite problem att få pappa att förstå bara. Han har lätt för att somna och skyller på min mamma för att hon låter mig sova hos henne. Hur kan jag få pappa att förstå mig?

Sindri
2016-05-09 23:17
#4

Å, jag blir så ledsen och upprörd när föräldrar låter sina egna misslyckanden gå ut över barnen!

Båda dina föräldrar skulle behöva gå i terapi och lära sig att sätta sina barn i första rummet. Och då pratar man inte illa om den andra föräldern! Din pappa skulle behöva bli påmind om hur det är att vara barn.

Deras skilsmässa skall inte bli deras barns problem. Du tar redan ett stort ansvar, och jobbar dessutom. Jag tycker inte du skall behöva göra det, du har ju redan fått problem i skolan. Är det viktigt för dig eller för din mamma att kunna bo kvar i huset?

Går du i samma skola som din bror? I så fall tycker jag du skulle prata med skolsköterska eller kurator där och se till att någon tar kontakt med honom.

Vet dina lärare om att du har det jobbigt hemma? Du kunde prata med dem, eller i alla fall någon av dem som du har förtroende för, och kanske försöka få lite extra stöd just nu. Du har ju uppenbarligen förmågan att ha bättre betyg än nu:
Du skall inte behöva offra din fritid, din skolgång och dina framtidsutsikter för att dina föräldrar har misslyckats.

Har du några mor- eller farföräldrar att ventilera och anförtro dig åt? Eller någon annan klok släkting som kanske kan få dina föräldrar att fatta något, tills ni ev får terapi.

Upp till toppen
Annons: