Annons:
Etikettrelationer
Läst 1395 ggr
Anonym
Anonym
2016-04-28 07:41

Andras självmordsförsök

Jag har under mitt liv känt många som precis som jag varit deprimerade av olika orsaker. Vissa mådde/mår sämre än jag någonsin gjort. Men vid olika tillfällen så har vi allihopa försökt ta livet av oss. Och av någon anledning trots att jag själv haft samma tankar så vet jag inte alls vad jag ska göra när de känner som de gör. Jag vet vad en vän sa till mig för att stärka mig under de stunderna. Men jag har prövat det och det funkar inte alltid på andra… jag har prövat en massa olika sätt att hantera det på men jag vet inte. Det känns som om jag aldrig når fram. Hur gör ni när folk ni känner och bryr er om säger att de ska ta livet av sig eller plågas av såna tankar?

  • Redigerat 2020-12-18 17:27 av Lia
Annons:
Calcifer
2016-04-28 09:43
#1

Det är hemskt svårt för alla reagerar olika och behöver olika i den situationen. Det som fungerar för en person kan ha motsatt effekt hos en annan. Det som jag alltid försöker göra är att aldrig låta det handla om mig och aldrig skuldbelägga. Dvs jag vägrar säga saker som "men hur tror du jag känner när" eller "vet du hur ledsen jag skulle bli" och liknande. Detsamma gäller uttalanden som "men x kommer bli så ledsen". Min närmaste vän som jag älskar mer än allt annat och lätt skulle dö för, när hen haft sådana tankar har jag trots att det gör så ont att jag blir tokig bara sagt "jag älskar dig och finns här, men jag förstår om du inte orkar längre och jag kommer aldrig bli arg om du ger upp". Hen har sagt detsamma till mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2016-05-03 22:41
#2

Men hur gör man sen då, när vännen ifråga slutar höra av sig och man inte har någon aning om hur det är med dem? Då de inte varit online någonstans och osäkerheten kring det hela tar kol på en.

Calcifer
2016-05-05 00:47
#3

Hemskt svårt, beror på hur nära man står varandra anser jag. Om det handlar om någon av mina nära vänner så har jag noll problem att gå hur långt som helst för att ta reda på vad som händer, har i vissa fall även ringt 112 och bett dem om akut hjälp när jag misstänkt att det handlar om livsfara. Är det däremot folk som jag inte står lika nära kan jag online göra så många eftersökningar som helst, kolla med deras vänner eller så om de hört något, men lämnar eventuella nödsamtal till de som har bättre koll om jag inte har konkreta bevis på att det behövs.

Personligen hatar jag folk som lägger sig i utan belägg, och har mer än en gång blivit uppringd av polis helt utan anledning,bevis eller grunder då någon bestämt sig för att lägga näsan i blöt och göra mitt liv och polisens arbete mer komplicerat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: