Annons:
Etikettbehandling
Läst 1117 ggr
hannalh
3/13/16, 9:01 PM

hjälp till BUP

Har mått skit i snart 2 år och vill komma in till BUP nån som vet hur det fungerar där och hur lång tid det ungefär tar för att komma dit

Annons:
[Forest]
3/13/16, 9:07 PM
#1

Det jag kan säga är kontakta dom för tid, ring gärna när dom öppnar för att få en tid och jag tror säkert att dom har akut-tider som dom kan sätta in dig på. Lycka till och hoppas du får bra hjälp :)

taylor__lambert
3/13/16, 9:11 PM
#2

det är olika hur lång tid det tar. Jag mår dåligt just nu, slutade med att jag fick åka in till psyk akuten, de förstod att jag behövde kontakt med psykiatrin fort så jag har fåt en tid redan imorgon (efter 2 dagars väntan). Annars hade jag fått vänta på att få gå till vårdcentralen i april och därefetr kan det ta mellan 1-3 månader beroende på köerna. Men detta är vuxenpsykiatrin, BUP är jag inte lika säker på, men jag minns att jag fick gå till vårdcentralen först innan jag fick tid hos BUP.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Mazamizari]
3/13/16, 9:14 PM
#3

Jag vet att då jag fortfarande var i den åldern att BUP hade hand om mig så fick jag en väntetid på två månader då jag ville ha kontakt med dem och de inte bedömde det som akut. Men det var delvist för att jag hade haft kontakt med dem tidigare och de ville att jag skulle ha samma kontaktperson igen. 

Då jag skulle utredas för olika slags diagnoser så gick det snabbare dock eftersom jag hamnade hos en helt ny person istället. Tror att jag bara väntade i två-tre veckor eller något sånt den gången för första kontakten.

hannalh
3/13/16, 9:17 PM
#4

#3 Vad räknas som akut?

taylor__lambert
3/13/16, 9:20 PM
#5

#4 detta är väl lite min egna tolkning… vad som ses som akut är ofta om du är en fara för dig själv, om du känner att du mår så pass dåligt att du inom snar framtid kommer skada dig själv eller andra. Det är akut på högsta nivå skulle jag säga. Men det kan också vara att ens allmäntillstånd blir gradvis sämre för varje dag som passerar. Det är inte akut om man kan vänta tills man får en tid.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hannalh
3/13/16, 9:22 PM
#6

#5 Jag har självskadeproblem och även självmordstankar 24/7 där det nån gång kan ha hänt att jag försökt ta livet av mig

Annons:
taylor__lambert
3/13/16, 9:26 PM
#7

jag skulle ringa akut psykiatrin, de kan via telefon hjälpa dig vidare, berätta om situationen. Det finns en del ställen som har öppen jour man kan gå till också och man kan få hjälp den vägen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Mazamizari]
3/13/16, 9:26 PM
#8

#4 Det kan jag inte riktigt svara på, men jag tror att #5 nog har rätt. Men första gången jag kom i kontakt med BUP var akut och det var för att jag försökte ta livet av mig.

Sindri
3/13/16, 9:26 PM
#9

Absolut ett fall för psykakuten. Om du inte hittar tel.nr dit så ring 1177, dygnet runt. De kan nog t.o.m. koppla dig dit.

hankans91
3/14/16, 6:56 PM
#10

#6 Om du har självskadebeteende kan det nog vara bra att söka psykiatrisk vård. Sen som tips när du får dom här negativa tankar försök att aktivera dig på något sätt för att skingra dina tankar.

hannalh
5/11/16, 1:53 PM
#11

Update! Jag fick hjälp av min skolkurator. Hon skickade en remiss till BUP och någon månad efter så satt jag där hos en kurator inne i BUP byggnaden. Tack för er hjälp <3

Upp till toppen
Annons: